Twinkle | Digital Commerce

Geen pure players tussen waardevolste retailmerken

2017-11-08
169129
  • 1:06

Op de jaarlijkse lijst met 25 meest waardevolle Europese retailmerken prijken een hoop namen van multichannelers, maar geen enkele pure online player. De lijst, opgesteld door merkadviesbureau Interbrand, wordt aangevoerd door Hennes & Mauritz.

Interbrand berekent hoeveel winst een bedrijf de komende zes jaar uitsluitend op basis van merkkracht kan genereren en drukt dat uit in een contante waarde. Het bureau schat die van H&M op ruim 11 miljard euro. C&A is met een merkwaarde van 779 miljoen euro het enige Nederlandse merk op de lijst, op plek 15.

'Gecompliceerder'
Op de Amerikaanse lijst van 25 sterkste merken bezetten eBay en Amazon.com respectievelijk de elfde en veertiende plaats. De Europese tegenhanger telt geen merken zonder fysieke verkooppunten, wat Interbrand toeschrijft aan de verschillende talen en nationale markten binnen ons continent. Overigens zal lijstaanvoerder Hennes & Mauritz zijn aangekondigde interieurcollectie wel alleen online gaan verkopen. 

Ikea en MediaMarkt
Het gros van de merken op de lijst, die u hier vindt, biedt zijn producten ook via een eigen online-kanaal aan. Van een aantal merken verschilt de kanaalstrategie per land. Zo verkopen Ikea en MediaMarkt niet online in Nederland, maar wel in andere landen.

Interbrand's complete rapport Best Retail Brands 2009, waarin ook de Amerikaanse lijst is opgenomen, vindt u hier.

Bron: Elsevier Retail