Twinkle | Digital Commerce

BCC sorteert voor op 'anti-trend'

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 2:04

BCC_TheWallBCC opende deze week zijn nieuwe flagship store in een geluidswal naast de A2 bij Utrecht. De elektronicaketen speelt daarmee in op de zelfbenoemde 'anti-trend' dat huishoudelijke apparaten meer in de fysieke winkel zullen worden gekocht. Twinkle stelde vijf vragen aan manager marketing & new business Erik Jansen.

In een persbericht stelt u: 'De nieuwe trend dat meer en meer mensen hun apparaten weer in een winkel zullen kopen, waar je de producten gewoon kunt aanraken en goed advies krijgt, is zo'n twee jaar geleden in de VS ingezet.' Waar baseert u zich op?
'Bepaalde onderzoeken in de VS, waar de markt een stuk verder is ontwikkeld dan hier, wezen uit dat het internetaandeel in een aantal groepen elektronicaproducten is gestabiliseerd. Dat was een signaal voor ons.'

Hoe zou dat komen?
'Wat we zien is dat het internet door zo'n beetje iedereen wordt gebruikt als informatiebron, maar dat het ook veel vragen oproept. Bijvoorbeeld door tegenstrijdigheden in online-reviews. Omdat de software van producten steeds ingewikkelder wordt en de onderlinge comptabiliteit niet vanzelfsprekend is, ontstaat vaker de behoefte aan gedegen advies. Onze winkelverkopers zijn voldoende onderlegd om de weg te kunnen wijzen. Klanten waarderen dat, getuige de groeiende conversie in onze winkels.'

Toch is er in ons land sprake van meer internet- en minder winkelverkoop in de elektronicabranche.
'Dat heeft te maken met de gemiddelde winkelervaring die wordt geboden. Consumenten zijn daar niet onverdeeld enthousiast over, bleek uit een eigen onderzoek. Daaruit sprak de latente behoefte om de fysieke winkel in te gaan, als de aankoopervaring daar maar wat leuker zou zijn. In Amerika zijn ze al een stuk verder op dit punt. Met onze flagship store in The Wall proberen we de winkelervaring op tal van manieren te verbeteren.'

Hanteert BCC hetzelfde assortiment met dezelfde prijzen online en offline?
'Ja, op een paar uitzonderingen na wat het assortiment betreft, maar dat is vooral het gevolg van logistieke issues. We hanteren een echt multichannel-model, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten. Die zetten een tweede merk met lagere prijzen in de markt voor het internet.'

Geldt de claim 'Everyday low pricing, high service' nog steeds? Die zorgde vorig jaar voor commotie.
'Ja, wat die laagste prijzen betreft dekken we zeker 80 procent van de markt, allemaal keurig terug te vinden op onze site. Er zijn wellicht webwinkels die een product goedkoper aanbieden, maar dat zijn partijen die het spel anders spelen. Ze gebruiken alleen prijs als wapen, terwijl wij ook inspelen op service en daarnaast een groene propositie hebben.'