Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Angélique Wouters

2017-05-27
169131
  • [nieuws]
  • 2:09

Angélique Wouters verruilt haar baan als Formule Manager E-commerce bij Albert Heijn voor die van Chief Digital Officer van boekhandelsgroep BGN/Selexyz. Per 1 februari neemt ze zitting in de hoofddirectie van de boekhandelsgroep. Twinkle stelde vijf vragen over haar oude en nieuwe werkgever.

Waarom Selexyz?
'Omdat het bedrijf een enorme opportunity te wachten staat op het gebied van digitale ontwikkelingen, waarin het al wel de nodige stappen heeft gezet. Ik ben blij dat ik op hoofddirectieniveau sturing kan geven aan die ontwikkelingen. Dat is een nieuwe stap voor me. Bij Peapod in de Verenigde Staten vervulde ik ook een directiefunctie, maar die was meer operationeel van aard.'

Wat heeft u geleerd bij Albert Heijn?
'Ik heb ondervonden dat het een zeer professioneel bedrijf is, heel sterk in bricks en met de uitdaging te groeien in clicks. Om een echte multichannel retailer te worden heeft Albert Heijn nog een lange weg te gaan. Verder heb ik bij Albert Heijn geleerd dat het belangrijk is om kennis over e-commerce op hoofddirectieniveau te borgen. Ik ben blij dat ik daar bij Selexyz zelf invulling aan mag gaan geven.'

Nog even terug naar Albert Heijn. Waar bent u achteraf bezien trots op?
'Ik ben trots op de hele organisatie achter Albert. Daar zijn fantastische mensen in dienst, van de webdeskundigen tot de bezorgers. Daarnaast ben ik erg te spreken over de structurele verbeteringen die we hebben aangebracht in de technische infrastructuur. Feitelijk hebben we het dak gerepareerd terwijl het aan het regenen was, maar de klanten hebben daar geen last van gehad. Er staat nu een platform van deze tijd, robuust en solide. Tenslotte wil ik AH Wijndomein noemen, een prachtige specialistische webwinkel over wijnen, een kernactiviteit van Albert Heijn.'

Dan naar Selexyz. Hoe gaat u Bol.com verslaan?
'Laat ik voorop stellen dat ik Bol.com een onwijs mooie club vind en vooral ook als voorbeeld zie. Het voordeel van Selexyz is echter dat ze fantastische fysieke winkels hebben en in multichanneling zitten enorm veel opportunities. Wat Selexyz doet met rfid-tags is uniek. Alle boeken in enkele winkels zijn van zo'n tag voorzien en daarmee is de winkelvoorraad real-time beschikbaar. Natuurlijk kunnen mensen er al online bestellen en in de winkel afhalen alsook thuis laten bezorgen.'

Wat staat er verder te gebeuren?
'Onze ambitie is om als boekhandel digitaal voorop te lopen. We hebben e-reader iLead in Nederland geïntroduceerd, waardoor we al enige ervaring hebben opgebouwd met boeken in digitaal formaat. We zien dat die markt zich sterk ontwikkelt en daarin willen we in Nederland leading blijven. Vergeet niet de ontwikkelingen in e-learning en printing on demand. Er is genoeg te doen.'


Gerelateerde artikelen: