Twinkle | Digital Commerce

Otto: webwinkel is catalogus voorbij

2017-05-27
168130
  • [nieuws]
  • 0:55

Otto_onlineVoor het eerst in zijn geschiedenis heeft Otto meer omzet binnen gehaald via het internet dan via de aloude catalogus. Dat bleek tijdens de presentatie van de nieuwe catalogus van de Duitse thuiswinkelreus.

Hoewel de concernomzet over 2008 als geheel iets lager uitviel dan die in het jaar daarvoor, namen de online-inkomsten drastisch toe. De internetbestedingen stegen met 38 procent tot 850 miljoen euro, tekenend voor iets meer dan de helft van de krappe 1,7 miljard omzet.

Omzetplus
Bestuursvoorzitter Reiner Hillebrand sprak de voorspelling uit dat het online-omzetsaandel de komende jaren zal toenemen. Ondanks de iets teruggelopen totale omzet en het slechte economische klimaat rekent hij erop dat Otto dit lopende jaar met een omzetplus kan afsluiten.  

Logistiek onder handen
Om de levering van goederen te stroomljnen en de kosten te beperken gaat Otto mogelijk snijden in zijn distributiecentra, aldus Hillebrand: 'We zoeken een compromis tussen een economisch zinvolle en sociaal verdraagbare oplossing', zei hij. Otto beschikt over veel meer distributiecentra dan vergelijkbare ondernemingen.

Bronnen: Heise.de, Elsevierretail.nl