Twinkle | Digital Commerce

Life: Sharif Khalladi

2017-05-27
  • 2:09

'DE KRACHT VAN INTERNET IS JUIST DE AANVULLING'

Tekst: Mirjam Hulsebos 

Sharif Khalladi (23) won de Zibb Business Challenge met zijn start-up Winkel Naar Webwinkel. Op 1 januari 2009 ging dit bedrijf officieel van start. Met alle media-aandacht die hij nu krijgt, maakt hij een vliegende start. 'Mijn doel is om over drie jaar duizend winkeliers online te hebben.'

Persoonlijke contacten
'Ik ben opgegroeid met internet. Of het nu gaat om winkelen, informatie opzoeken, persoonlijke contacten onderhouden, internet is gewoon van onschatbare waarde. Vaak gebruik ik het overigens in aanvulling op persoonlijke contacten. We zijn nu bijvoorbeeld op zoek naar een huurpand en daarbij is internet een reuze handig kanaal, maar wel naast persoonlijke contacten, niet als totale vervanging daarvan.'

Webwinkelen
'Ik shop veel online omwille van het gemak, de prijs en het assortiment. Ik lees bijvoorbeeld veel Engelstalige boeken en interesseer me ook voor psychologie en filosofie. Dat soort literatuur vind je niet in het boekwinkeltje bij ons op het plein. Er zijn ook veel producten waarvoor ik me op internet oriënteer, maar die ik uiteindelijk in een fysieke winkel koop omdat ik toch even persoonlijk advies wil of het product wil aanraken.'

Ontwikkeling
'Ik vind het opvallend dat veel gewone winkeliers het afgelopen jaar lijken te hebben geleerd dat een webwinkel niet hoeft te kannibaliseren op de omzet in je fysieke winkel. Een jaar geleden bleek uit marktonderzoek dat die angst nog groot was, en nu merk ik in gesprekken met winkeliers dat ze snappen dat een online-winkel belangrijk is voor je vindbaarheid en dat het klanten de mogelijkheid biedt zich van tevoren te oriënteren. Een webwinkel kan een kans zijn de omzet in je fysieke winkel te verhogen.'

Plannen
'Het doel met Winkel naar Webwinkel is om in drie jaar duizend fysieke winkeliers online te hebben. We richten ons op retailers die nu nog geen website hebben; niet op mensen die graag een webwinkeltje willen beginnen. Winkeliers hebben immers al een fysiek adres, ze hebben verstand van retailing, ze hebben hun inkoop goed op orde. Kortom, als zij online gaan, is het een vertrouwd adres.'

Place to be
'Amsterdam. De wereld kent veel mooie plekken, maar altijd als ik weer thuiskom en het Centraal Station uit loop, denk ik: lekker, ik ben weer thuis!'

Persoonlijke noot
'Ik ben een fervent bodybuilder. Twee jaar geleden heb ik zelfs meegedaan aan het Nederlands Kampioenschap. Op dit moment doe ik door alle drukte op de zaak niet mee aan wedstrijden, maar ik ben nog altijd regelmatig in de sportschool te vinden. Heerlijk om even alles op nul te zetten.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009