Twinkle | Digital Commerce

Een marktplaats voor designerkleding

2017-05-27
  • 3:35

De initiatiefnemers van Designer-vintage.com, een internationale online marktplaats voor designerkleding, hadden geen beter moment voor lancering kunnen bedenken. Immers, ook de liefhebber van designerkleding wil zich stijlvol blijven kleden ondanks dat hij door de financiële crisis de broekriem moet aanhalen.

Tekst: Jaap van Sandijk  

Vier jaar geleden probeerde Karin Barnhoorn op Marktplaats.nl een designertas te verkopen. Toen ze haar advertentie terugzag, vond ze het umfeld echt geen gezicht. Daar stond haar Gucci, met eromheen advertenties voor tassen van H&M en C&A. Dus ging Barnhoorn op onderzoek uit, en wat bleek? Er bestond nog geen 'Marktplaats voor designerkleding'. Samen met Véronique Andersen stelde ze daarom een ondernemersplan op en wist ze ondernemer/uitgever Annemarie van Gaal te enthousiasmeren. Voor een strak en stijlvol design van de site werd webdesignbedrijf Lazzo, bekend van online-boutique Zenggi, bereid gevonden, terwijl softwarebedrijf Jteam het kloppend hart werd achter de site. In mei 2008 ging Designer-vintage.com live.

Wizard
Een jaar lang werkten de drie partijen in eendrachtige samenwerking aan de uitvoering van de site. De online-marktplaats moest er niet alleen stijlvol uitzien maar ook - voor een grotendeels atechnische doelgroep - eenvoudig te gebruiken zijn. Een uitdagende opdracht voor alle betrokkenen. Leonard Wolters van Jteam praat graag in vergelijkende termen op het gebied van autofabricage: 'Je kunt stellen dat wij verantwoordelijk zijn voor de motor. Grootste uitdaging voor ons was het maken van een laagdrempelige wizard, waarmee je heel eenvoudig in enkele stappen een gelikte advertentie kunt maken.' Daco de la Bretonière van Lazzo: 'Wij waren verantwoordelijk voor het interaction design. Om de beeldspraak nog even aan te houden: het dashboard en interieur dus.'

Naast het ontwikkelen van een laagdrempelige wizard, was het inbouwen van 'facetgebaseerd zoeken' een tweede technologische uitdaging voor Jteam, want op Designer-vintage.com moeten de consumenten ook kunnen zoeken op facetten als kleur, maat, designer en categorie. Dit was overigens ook een duidelijke wens van de initiatiefnemers van de site.

Samenwerking
Hoewel elk van de drie partijen over een eigen specialisatie en verantwoordelijkheid beschikte, verliep de samenwerking volledig gelijkwaardig. Volgens alle partijen een belangrijke voorwaarde tot succes. 'Dat kan ook eigenlijk niet anders', licht De la Bretonière toe. 'Een dergelijk project verloopt op basis van voortschrijdend inzicht. Dat inzicht heb je van tevoren niet, omdat je gaandeweg op allerlei vragen stuit.' Karin Barnhoorn: 'Designer-vintage.com is echt organisch ontstaan. Maar we hebben vanaf het eerste moment altijd een heel duidelijk beeld gehad en wisten precies waar we, visueel, met de site naartoe wilden.' En dat is cruciaal, benadrukt De la Bretonière: 'Het is ontzettend belangrijk dat een klant een sterk visuele visie heeft. Anders duurt het proces langer en wordt het een veel duurdere grap.'

Omslagpunt
Overigens betekende het live gaan van the most fashionable place on the web, zoals hun payoff luidt, niet het einde van de samenwerking. 'Er is geen eindpunt', geeft Wolters aan. 'We zijn op een continue reis en blijven tegen dingen aanlopen.' Véronique Andersen vertelt dat bij het doorvoeren van verbeteringen nog steeds de eigen gebruikservaringen centraal staan: 'Wat we bijvoorbeeld missen is de mogelijkheid om ook verkochte items op te kunnen zoeken via een knop Sold. Dat helpt be-zoe-kers op het gebied van prijsindicatie en kweekt ook nieuwsgierigheid. Dat gaan we nu dus mogelijk maken.' Leonard Wolters vindt die benadering van Designer-vintage.com een prettig onderdeel binnen de samenwerking: 'Gebruik het zelf en kijk wat je mist. Eat your own dogfood.'

Vip-shops
Intussen ligt de onderneming op schema, vertellen Andersen en Barnhoorn: 'Op dit moment staan er duizend advertenties op de site en hebben we zo'n duizend unieke bezoekers per dag, waarvan een klein deel uit het buitenland, vooral België en Engeland.' Belangrijk voor de omzet zijn de vip-shops, de virtuele winkeltjes die particulieren voor 35 euro per twee maanden kunnen openen. 'Ons omslagpunt ligt bij duizend vip-shops, waarvan er nu vijftig actief zijn. Het omslagpunt willen we twee jaar na de start, dus zo'n anderhalf jaar na nu, bereikt hebben.'

Bekendheid
Marketing en promotie wordt low budget aangepakt. Barnhoorn: 'We maken ons op een leuke manier bekend in online-communities, flyeren bij modeshows en krijgen veel response op onze persberichten in de modeglossy's. Daarnaast voeren we de helpdeskwerkzaamheden zelf uit. We zijn er de hele dag mee bezig, van acht uur 's ochtends tot elf uur 's avonds.'

En Annemarie van Gaal? Is die er vooral voor de buzz in de media? 'Dat helpt wel', beaamt Barnhoorn. 'Zij kan natuurlijk prima communiceren via haar columns en pr-kanalen. Zelfs haar zoon helpt mee.' Haar zoon? 'Ja, die heeft laatst in Amsterdam-Zuid flyers onder de ruitenwissers van dure auto's gelegd. En hij weet precies welke auto's dat zijn.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009