Twinkle | Digital Commerce

E-commercetrends voor 2009

2017-05-27
  • 3:23

Wat verwacht de consument van online-winkelen in 2009? In ieder geval meer beeld, meer beleving, meer interactie, meer inspiratie en meer 'samen winkelen'. De lat komt elk jaar hoger te liggen. En dat is geen bedreiging, maar biedt juist kansen: u kunt telkens weer de gebruikerservaring verbeteren en verlevendigen. Een inventarisatie van de belangrijkste trends volgens internetadviesbureau Jungle Minds.

Tekst: Geert-Jan Smits

De hedendaagse webwinkel komt niet meer weg met piepkleine en niet uit te vergroten productfoto's. U zult het publiek op een andere manier moeten boeien. Bewegende beelden spreken meer dan plaatjes. Ze hebben meer impact en zorgen voor een hogere conversie. De huidige consument verwacht gewoonweg meer spektakel binnen de winkelomgeving. Dat geldt zeker in de kleding- en reisbranche. Maar eigenlijk komt elk product of dienst beter tot zijn recht als ook bewegend beeld wordt gebruikt.

Meer inspireren
De succesvolle webwinkel zal meer werk maken van het inspireren van de bezoeker. Hij zal de bezoeker als het ware meenemen in een ontdekkingstocht door het productassortiment en hem of haar alles vertellen over trends. Dit wordt allemaal prachtig vormgegeven aan de hand van video- en/of interactieve (rich internet) toepassingen.

Meer samen: social shopping
Winkelen op internet krijgt steeds meer een sociaal karakter. Steeds vaker ervaart u de aanwezigheid van vrienden en bekenden in de webwinkel. Gebeurde dat voorgaande jaren vooral passief (met forums en klantbeoordelingen), tegenwoordig zien we meer en meer dat live shoppen realiteit wordt. Tevens zien we de opkomst van online winkelen binnen sociale netwerken en/of binnen nieuwe social-shoppingplatforms. Op deze websites maken consumenten profielen aan en zoeken producten op. Ze vragen én krijgen tips van gelijkgestemden en kopen producten op advies van anderen.

M-commerce en l-commerce verschijnen aan de horizon
De mobiele telefoon wordt (zeer) langzaam een volwaardige toegang tot de winkel. Groot voordeel voor de retailer: de consument kan overal en altijd zijn mobiele telefoon gebruiken en kan dus in theorie altijd overgaan tot aankoop. Ook biedt mobiel internet de mogelijkheid tot een-op-een interactie en locatiegebonden diensten (l-commerce). Dit houdt in dat u als retailer locatie-informatie gebruikt om uw advertenties en producten te kunnen afstemmen op de desbetreffende consument. En omdat het bereik van de mobiele telefoon enorm is, liggen er voor u interessante advertentiemogelijkheden.

De toepassingen van de mobiele telefoon nemen in snel tempo toe en de consument raakt er langzamerhand mee vertrouwd: surfen, raadplegen van informatie en het mobiel winkelen horen tot de mogelijkheden. De katalysatoren achter dit alles zijn:

* de introductie van het derdegeneratie-internet (3G)

* de beschikking over betere schermen (iPhone)

* de betaling van een vast bedrag per maand voor internet.

Continu gebruikservaring verbeteren
De eeuwige bottom line: optimaliseren van de gebruikerservaring. Tsja, we kunnen hier eigenlijk niet meer spreken van een trend. Maar de gedrevenheid om continu de gebruikerservaring te willen verbeteren, is wel iets dat we bij de succesvolle webshops tegenkomen. We zien steeds betere zoekmachines, meer intuïtieve navigatie, real time inzichten in voorraden en bestelstatus, een grotere schare aan betaalopties, meer en betere manieren van verzenden en leveren.

Het streven naar het verlagen van het afhaakpercentage in het bestelproces heeft en houdt de hoogste prioriteit. Kernwoorden zijn eenvoud, intuïtief en gebruiksvriendelijk. En die zijn heilig, en ze zullen heilig blijven. Dus is en blijft het de uitdaging om in 2009 sterke en effectieve productpagina's, overzichtpagina's en winkelmandjes te ontwikkelen. Omdat hier nog steeds veel winst valt te behalen.

En voor de lange termijn?
Voor 2010 en verder zien we de volgende trends:

* de opkomst van digitale identiteiten (identity 2.0): webshops kunnen meer persoonlijke dienstverlening realiseren met de inzet van digitale paspoorten

* de kracht van persoonlijke netwerken: informatievoorziening en verkoop verschuift van bedrijven naar netwerken: social commerce zet door

* de vervolmaking van de lego economie, mogelijk gemaakt door standaardisatie, 'widgetisatie' en toenemende personalisatie van producten en diensten. Voorbeelden zijn te vinden in de reisbranche onder de noemer dynamic packaging (zie ook het interview met Ebookers.nl).

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009.

In een ander artikel uit deze editie, dat u hier vindt, leest u wat de branche in 2009 te wachten staat. Een artikel met tips vindt u hier.


NB: De hierboven genoemde trends staan beschreven in het nieuwe boek Finest Fifty e-commerce 2009, dat u hier kunt bestellen.