Twinkle | Digital Commerce

Apple schrapt kopieerbeveiliging muziek

2017-05-27
  • [nieuws]
  • 1:23

Vanaf vandaag zijn 8 van de van de 10 miljoen nummers in de iTunes Store beschikbaar zonder kopieerbeveiliging. Nu de liedjes ook zijn af te spelen op andere apparaten dan de iPod of de iPhone, zal de toonaangevende muziekdienst van Apple vermoedelijk aan populariteit winnen.

Bij afwezigheid van de zieke Steve Jobs was het Philip Schiller die gister in Las Vegas bekend maakte dat de muziek uit de iTunes Store voortaan 'drm-free' wordt verkocht. Aan de basis daarvan liggen overeenkomsten met de grote Amerikaanse platenmaatschappijen EMI, Universal Music Group, Sony BMG en Warner Music Group. Aan het eind van het voorjaar moet alle muziek zijn geschoond van digital rights management.

Variabele prijzen
NRC Handelsblad, dat een redacteur in Las Vegas heeft geposteerd, suggereert dat de komst van variabele prijzen voor de liedjes in de iTunes Store doorslaggevend is geweest voor de deal tussen Apple en de grote labels. De nummers kosten niet langer standaard 99 dollarcent per stuk, maar gaan vanaf april voor 0,69, 0,99 of 1,29 dollar over de digitale toonbank.

Amazon.com en Nokia
Apple kwam de afgelopen jaren bij herhaling onder juridische druk te staan om de kopieerbeveiliging van zijn muziekdienst te schrappen. Net als veel andere muziekdiensten is Amazon.com, dat anderhalf jaar geleden een rechtenvrije muziekdienst lanceerde, het belangrijkste concurrentievoordeel op marktleider iTunes kwijt door de stap van Apple. Nokia, dat zich ook wil manifesteren in de online-muziekmarkt, maakt vooralsnog wel gebruik van kopieerbeveiliging.

Zune
Hoewel muziekwinkel iTunes vermoedelijk marktaandeel zal afsnoepen van de concurrentie, kan de verkoop van drm-vrije muziek een negatief effect hebben op de populariteit van de iPod en de iPhone. Zo ziet Emarketer hoop gloren voor Microsofts muziekspeler Zune.