Twinkle | Digital Commerce

Deal-Factory wil zich met service onderscheiden

2017-05-26
  • 3:47

Webwinkels op het gebied van elektronica kunnen hun borst nat maken. Want de branche heeft er met Deal-Factory een nieuwe concurrent bij. Olivier Chevalier en Jochem Kentgens maakten al eerder TomTom het leven zuur met de verkoop van goedkope navigatiesystemen en richten hun pijlen nu op de webretail met twaalf internetwinkels, zoals Pclaptop-deal.comLcd-deal.com en Shaver-deal.com.

Tekst: Mark Hemmer 

Olivier Chevalier en Jochem Kentgens zijn de drijvende krachten achter het bedrijf CosmicNavigation. Dit bedrijf levert onder meer goedkope navigatieapparatuur aan retailketens als Blokker en Carrefour. 'Vanuit dit bedrijf maakten we kennis met retailen. We zijn vorig jaar de webshop Gps-deal.com begonnen. Daarin verkochten we onze eigen apparatuur, maar ook die van andere merken. Dat knalde eigenlijk direct heel hard. En omdat we voor deze winkel toch de contacten hebben met distributeurs die ook veel andere producten in hun assortiment voeren, ontstond het idee van Deal-Factory, om zo meer van deze webwinkels te starten', vertelt Chevalier.

De ondernemer geeft ruiterlijk toe dat hij niet de eerste is in deze markt. En hij erkent ook dat de indeling overeenkomsten vertoont met die van Coolblue. 'Toch hebben we daar niet naar gekeken. De indeling is tot stand gekomen, omdat wij al werkten met Gps-deal.com. Het was dus logisch om doelgerichte winkels te maken.'
Een veelbetekenende lach: 'En dat Coolblue dat ook zo doet, is een bevestiging van het feit dat wij het er samen over eens zijn dat dit een goede indeling is. Maar we zien Coolblue wel echt als een concurrent. Zij doen het goed en we zullen ons op veel fronten moeten onderscheiden. We zijn vast van plan hen het leven zuur te maken', klinkt het strijdvaardig.

Kracht van de telefoon
Chevalier betoogt dat de webwinkels van Deal-Factory op veel fronten onderscheidend zijn van het huidige aanbod. 'Bij ons is prijs echt niet het allerbelangrijkste. Je moet niet te duur zijn, maar wij geloven dat wij ons kunnen onderscheiden op het gebied van service. Daarom hebben we een speciaal 0900-nummer opgezet, zodat klanten kunnen bellen. We merken dat het kopen via internet voor veel mensen nog steeds onbekend terrein is. Mensen die iets kochten bellen ons vaak, om voor de zekerheid te checken of de bestelling wel is aangekomen. Juist op die doelgroep richten wij ons. Via een speciale "Bel en Bestel-button" kunnen klanten met behulp van de helpdesk stap voor stap de bestelling voltooien. Zo leren ze hoe ze via internet kunnen kopen. De site is ook heel gebruiksvriendelijk. Oud-vicepremier Hans Dijkstal die Deal-Factory op 18 november officieel opende, reageerde bijvoorbeeld heel enthousiast.' Toen ze hem de site lieten zien, zei hij: 'Kijk, dit begrijp ik!'

Om klanten zo goed mogelijk te helpen, heeft Deal-Factory bovendien op Youtube een digitaal tv-kanaal gelanceerd (Hot-deal.tv). 'Hierop staan videoproducties van fabrikanten die klanten meer inzicht geven over het product. We hebben zelf ook mensen die filmpjes kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat we bijvoorbeeld laten zien hoe je een product gebruiksklaar maakt. Van het uitpakken van de doos tot aan het moment dat het apparaat het doet.' Een opvallend item binnen Deal-Factory is bovendien de zogeheten ChinaDesk. 'Die bestaat uit Chinees personeel dat met verschillende elektronicafabrieken in China contacten onderhoudt. Het voordeel is dat we speciale "Private Label-producten" kunnen brengen. Die zullen we als "prijsknallers" in de verschillende winkels promoten.'

Ook logistiek anders
Ook op logistiek gebied wil Deal-Factory het anders doen dan veel concurrenten. Maar erg veel wil Chevalier er niet over kwijt. 'We zijn momenteel in gesprek met TNT over een vergaande samenwerking. We willen bij wijze van proef kijken of TNT een groot deel van de logistieke diensten voor rekening kan nemen. Zij hebben er tenslotte verstand van.' Daarnaast wil Deal-Factory ook de mogelijkheid bieden om producten af te halen. 'We zijn nu op zoek naar een locatie in Amsterdam. Daar kunnen mensen dan hun producten ophalen. Daar is behoefte aan.'

De kunst is nu natuurlijk om de winkels landelijke bekendheid te geven. Bannercampagnes draaien momenteel volop. Het bedrijf maakt gebruik van een team van vier mensen. Zij zorgen voor 'Google-optimalisatie' en informatieverstrekking van de winkels op diverse internetfora. Daarnaast klinken op het radiostation City FM twee spotjes die een paar maanden lang een aantal winkels van de Deal-Factory promoten. Chevalier geniet zichtbaar van deze fase. 'Dit is écht leuk. Dit is vanuit niets iets opbouwen. Dit vinden we leuk.' En wat Chevalier betreft blijft het niet bij Nederland alleen. Op de vraag welke ambities zijn compagnon en hij hebben, grist hij ogenblikkelijk de Twinkle100 van tafel. Hij bladert snel naar de top tien en zegt dan. 'Eigenlijk hebben we geen concreet doel gesteld. Maar we willen ons uiteindelijk op heel West-Europa richten. Dus wat we willen bereiken? Binnen ons segment moeten we uiteindelijk een top vijf-winkel in West-Europa zijn. Dat is een mooi streven.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2008