Twinkle | Digital Commerce

Banners versterken Adwords

2017-05-26
170138
  • 1:51

Als mensen aan mij vragen of ze bannercampagnes moeten voeren of middels Google Adwords moeten adverteren, dan is mijn antwoord vrijwel altijd: 'Adwords per definitie en bannercampagnes afhankelijk van je budget.'

Het is natuurlijk frustererend dat de kosten per nieuwe klant bij veel bannercampagnes gewoonweg te hoog zijn, en je als retailer de kosten lang niet altijd terugverdient. Een doorklikpercentage van 3 promille is heel normaal, en er zijn voldoende sites die 10 euro per 1000 vertoningen heel normaal vinden. Je klik kost dan 3,33 Euro. Pfoei....nog niets verkocht en al ruim 3 sterke euro's kwijt! 

Natuurlijk kan je dat gedeeltelijk oplossen door deel te nemen aan affiliate programma's. Maar lang niet alle sites waar jouw klanten regelmatig komen sluiten zich als publisher aan bij de M4N's en Daisycons van deze wereld. Dus als je ze echt wilt bereiken, dan zie je die hoge CPM en CPC tarieven een keer door de vingers. Achteraf denk je dan, hmmm... deze klanten zijn duur geweest.

Soms voelt dat als eten bij de McDonald's. Vooraf twijfel of je die enorme honger wel wilt gaan stillen met een warme vettige zompige hap, maar je behoefte aan calorieen overwint het. Achteraf heb je spijt.

Voor al die mensen met spijt, of mensen die op het punt staan een bannercampagne te starten. Er is hoop!

Uit onderzoek gepubliceerd door emarketer.com blijkt dat het zoekvolume op specifieke merk- of branche gerichte termen in Google bij mensen die in contact zijn geweest met banners 155% toenam. En onderzoek van Atlas Solutions voegt daar aan toe dat bezoekers die via adwords binnen kwamen en aan wie ook al een banner getoond was, 22 procent vaker tot aankoop overgaan dan mensen die die banner niet (meetbaar) gezien hebben.

Op basis van wat houtje touwtje berekeningen en buikgevoel opgedaan bij een van onze grote klanten denk ik te kunnen concluderen dat dit ook geldt voor de Nederlandse markt. Het klinkt ook logisch, als je vaker een advertentie hebt gezien van een adverteerder in Google, dan ken je 'm al. Dan vertrouw je 'm wellicht iets meer. Dan klik je eens op z'n advertentie.

En ja beste advertentieverkopers. Het verhaal over banners,  zal ook wel gelden voor krantenadvertenties, viral games en alle andere advertentievormen die je kunt inzetten! Als je dat wilt en kunt bevestigen middels onderzoek, zet dan even een linkje naar die onderzoekjes in de reacties hieronder.