Twinkle | Digital Commerce

Internet beïnvloedt tweederde ticketverkoop

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 0:58

Het internet speelt een rol in de aankoop van zeven op de tien vliegtickets. Bijna de helft van de respondenten (48 procent) uit een onderzoek van TNS Nipo gaf aan wel eens een ticket online te hebben gekocht.

Van de ondervraagden zoekt of boekt 31 procent nooit online, maar het internet wordt wel geraadpleegd door een aanzienlijke groep reizigers (22 procent) die een ticket uiteindelijk via een ander kanaal bestellen. 'Zeker bij complexere trajecten, met veel transfers, pakken reizigers nog vaak de telefoon of gaan ze langs bij een reisbureau', aldus Lex Beins. Hij is directeur van Cheaptickets.nl, de opdrachtgever van het onderzoek. 'Overigens werken we eraan om onze zoekmachine op dit punt te verbeteren. Behalve wij moeten ook de verschillende airlines en reserveringssystemen daar klaar voor zijn.'

Paar dagen oriënteren
Ruim de helft van de ondervraagden uit het onderzoek van TNS Nipo gaf aan dat de online oriëntatiefase minstens 'een paar dagen' duurt. De grote vergelijkingssites worden in het proces vaker bezocht dan de websites van luchtvaartmaatschappijen. Prijs blijft de doorslaggevende factor bij de aankoop van een ticket.