Twinkle | Digital Commerce

Hoe te profiteren van de kredietcrisis

2017-05-26
170130
  • 2:41

Het regent en ik lees sombere artikelen. Vrijwel het hele economische katern van het NRC Handelsblad betreft de kredietcrisis en perikelen rondom onze voormalige trots ABN Amro en haar eigenaar Fortis. Om treurig van te worden.

Maar optimist als ik ben, ben ik ook op zoek naar de mooie bloemen aan de rand van de afgrond. Er zijn vast ondernemers die profiteren van de kredietcrisis. En waarom zou je als webwinkelier leidzaam moeten afwachten?

Kortom laten we op zoek gaan naar tips voor het profiteren van de kredietcrisis. Of, voor de realisten onder ons, tips om de schade van de kredietcrisis te beperken.

Een beetje rondgoogelen en de eerste ‘profiteurs’ komen bovendrijven:
- IT-system integrators blijken goed te verdienen aan alle samenvoegingen van banken
- Pimco - speelt met een nieuw beleggingsfonds in op koopjesjagers
- FD.nl krijgt extra bezoekers door haar Dosier Kredietcrisis (en dat geldt voor meer media)
- De spaarzame consument profiteert flink met hoge rentes bij spaarbanken als NIBC Direct en tot voor kort Icesave
- En spaarrente vergelijkingssites als Independer profiteren ook van de beweging in spaargeld.

Interessant al die profiteurs. Maar wat kunnen we hier als webwinkelier mee?

1) Profiteer van het toegenomen Google zoekvolume van het woord kredietcrisis
Op Google Trends kan je zien dat het aantal zoekopdrachten op het woord kredietcrisis enorm is toegenomen. De Google zoekopdracht 'kredietcrisis' levert dan ook een aantal profiterende adverteerders op:















- Zo leidt een van de advertenties naar Kredietcrisis.com alwaar je een gratis financiële kredietcrisis scan kunt aanvragen. Ben benieuwd wat voor financiële producten er vervolgens worden aangeraden!
- Een ander adverteert met de tekst: Profiteer nu nog van de lage rente. Leen nog voor de rentestijging
- Uitgeverij Nieuw Amsterdam adverteert met het door haar uitgegeven boek: Als de Dollar valt
Webwinkelier Liff denkt met een noodpakket bestaande uit noodmaaltijden, drinkwater en andere handige artikelen voor crisis situaties in de behoefte van de consument te voorzien.

Denk eens na, hoe zou jij een relevant product of dienst kunnen vinden?

2) Heeft u alleen nog een stenen shop? Verdedig uw omzet dan ook online!
Een artikel van Ton Wesseling wees me op een rapport van e-consultancy.
Wat blijkt? 65% van de Engelse respondenten geeft aan dat ze hun totale (extra) uitgaven met 25% of meer zullen terugbrengen. Maar slechts 36% gaat online minder uitgeven.
De verwachting op basis van dit onderzoek is dus dat ook online omzet achteruit gaat, maar aanzienlijk minder hard dan offline.

3) Maak gebruik van prijsvergelijkers en consumenten review sites
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 62% van de respondenten in de toekomst meer gebruik gaat maken van consumenten beoordelingen. Prijsvergelijkingsites worden onder de meest belangrijke beïnvloeders genoemd.
Nog geen koppeling naar prijsvergelijkers? Als je een beetje gunstig bij je concurrenten afsteekt, meteen doen!

4) Zorg dat je nog lagere prijzen kunt rekenen.
Normaal is prijs al een erg belangrijke factor. Uit het onderzoek van e-consultancy blijkt dat het huidige economische klimaat de factor prijs nog belangrijker maakt.

Wat kun je als webwinkelier doen? Onderhandel nog eens met je leveranciers en kijk of je je producten goedkoper kunt inkopen. Maar je kunt natuurlijk ook bekijken of je kunt besparen op de verzendkosten, de kosten van je betaalmethoden etc.

Nog andere tips om de schade te beperken? Schroom niet te reageren!