Twinkle | Digital Commerce

Life: Robbert de Haan

2017-05-26
  • 2:11

'IK WILDE ALTIJD AL VAN MIJN PASSIE MIJN WERK MAKEN'

In de persoon van Robbert de Haan, voormalig global head of communications products van Vodafone, heeft PayPal een nieuwe marketing director Benelux gevonden. En hij barst van de ambitie: 'We gaan aan de positionering als consumentenmerk werken, maar ook aan de relevantie van PayPal als betaalmethode.'

Tekst: Erwin van der Bij

PayPal
'Ruim tien jaar geleden waren er vele grenzen, valuta's, ingewikkelde procedures, ellenlange nummers en codes. PayPal heeft die barrières op internet weggenomen. Ik ken het bedrijf al jaren en ik weet dat het als pionier in slim en veilig online betalen wereldwijd web-winkelen voor consumenten vergemakkelijkt. Ook draagt PayPal actief bij aan het succes van grote en kleine webwinkels; internetondernemers bereiken een hogere conversie. Op korte termijn willen we hier vooral meer bekendheid aan geven. Op de langere termijn zien we nieuwe baanbrekende oplossingen, bijvoorbeeld een 'betaal later' optie.'

Inspiratie
'Ik heb Marktplaats altijd geweldig inspirerend gevonden. Het heeft een revolutie ontketend waardoor bijna heel Nederland met plezier en vertrouwen via internet koopt en verkoopt. Ook Last.fm is een favoriet: handig om nieuwe muziek te ontdekken op basis van mijn eigen voorkeuren en die van anderen met een vergelijkbare smaak.'

Webdrijfveren
'Internet betekent voor mij: het grootste en meest gevarieerde aanbod, altijd een goede deal en snel en gemakkelijk iets in huis krijgen.'

Eerste aankoop
'Dat is diep nadenken! Dat moet een cd via Amazon.com zijn geweest, want ik ben gek op muziek. Nu is dat veel meer. Ik heb net een nieuw huis gekocht en bijna alles in en om de woning hebben we via internet geregeld. Via eBay zoeken en - vanzelfsprekend - met PayPal betalen. Je vindt zo de beste deals en je hoeft niet telkens opnieuw financiële en persoonlijke informatie te delen.'

Webshopontwikkeling
'Wat mij opvalt, is het groeiende ver-trouwen van consumenten in internetwinkelen. We zijn steeds beter geïnformeerd, via vergelijkingssites, fora en blogs. Bedrijven waarmee andere mensen slechte ervaringen hebben, laten consumenten eerder links liggen.'

Onderbelicht
'We kennen in Nederland een bloeiende interneteconomie. Maar nieuwe webondernemers stoeien nog te vaak met een gebrek aan informatie en hulp. Hierdoor gaat nog onnodig veel mis.'

Place to be
'Ons nieuwe huis natuurlijk, precies zoals wij dat hebben gedroomd, omgeven met prachtige bossen en heide en dichtbij veel van onze vrienden. Maar vanwege de muziek en bruisende levendigheid hou ik ook van Amsterdam en Londen.'

Persoonlijke noot
'Volg je passie en durf te leven. Ik heb mijn passie in de negentiger jaren gevonden en realiseerde me snel dat ik hier m'n werk van wilde maken. Dus geniet ik volop!'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 07-2008