Twinkle | Digital Commerce

Life: Harald Schiffauer

2017-05-26
  • 2:08

'IK BESCHOUW MEZELF NIET ALS EEN WORKAHOLIC'

Tekst: Erwin van der Bij

Harald Schiffauer is de nieuwe sales director E-Commerce Europe van Ciao-shopping.nl. Het betreft een nieuwe functie bij de shoppingportal. Hij leidt een team bestaande uit 26 personen voor zeven landen en rapporteert -rechtstreeks aan managing director Stephan Musikant van Ciao.

Internet
'Het web betekent heel veel voor me. Het is voor mij hét centrale communicatie- en informatiemiddel, zowel zakelijk als privé. Ik ga elke dag graag naar mijn werk. Ik beschouw mezelf niet als een workaholic, maar ik ben blij dat ik in de e-commerce branche terecht ben gekomen. Elke dag is interessant; de branche is nog jong en dynamisch.'

Inspiratie
'Ik vind het vooral inspirerend dat traditionele catalogusbedrijven, zoals Wehkamp, zich niet tegen de snelle ontwikkeling van internet hebben verzet. Ze hebben bewust hun bedrijfsmodel aangepast.'

Webaankopen
'Ik koop vlieg-, trein- en concerttickets, boeken, huishoudelijke elektronica, wijn en zelfs babyvoeding. Voor mij is online shoppen als beroepsbeoefenaar ook veel gemakkelijker. Het is bovendien 24/7 mogelijk. Tegenwoordig ga ik nauwelijks nog naar de winkel. Ik ben niet afhankelijk van openingstijden en profiteer van de vele aanbiedingen en van de doorzichtigheid van prijzen die ik in gewone winkels niet altijd tegenkom.'

Opvallend
'Een paar jaar geleden merkte ik al in positieve zin op dat de acceptatie van gebruikers een steeds grotere rol speelt. Een nog groter voordeel ligt besloten in het feit dat bedrijven tegenwoordig voor weinig geld een zéér professionele e-commerce shop kunnen beginnen. Daarvan profiteren ook nieuwe, interessante handelaren in niches.'

Onderbelicht
'Fast moving consumer goods of levensmiddelen bieden nog potentieel. En bij de doelgroepen zullen de zogenaamde -'silver surfers' in de komende jaren zeker aan betekenis toenemen en het web veroveren. Op deze groep moeten online-handelaren en 'branded' bedrijven zich richten, omdat dit deel van de bevolking, op grond van de demografische ontwikkeling, steeds toeneemt.'

Ciao-shopping.nl
'Ik werkte hiervoor al internationaal als director Shop Business bij Pangora, aanbieder van technologie voor productsearch en prijsvergelijking. Ciao is nog internationaler. Net als in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje al het geval is, streven wij ook met Ciao-Shopping.nl naar het marktleiderschap. De gebruikers- en prijsvergelijkingsportal Ciao heeft 'echte meningen van echte mensen/consumenten'. Gebruikers vinden er waardevolle en praktische informatie over meer dan vier miljoen actuele producten en diensten.'

Persoonlijke noot
'Met mijn vrouw en zoontje loop ik graag door een van de mooie parken van München. Bovendien doe ik aan sport, zoals duiken of skiën, en vind ik het gezellig om samen met vrienden in de Münchner Biergarten te zitten. Mijn Motto? Doe alles wat je doet graag en met veel plezier.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2008