Twinkle | Digital Commerce

Het nieuwe Iens.nl: houtje-touwtje voorbij

2017-05-26
  • 4:09

Iens.nl is nu tien jaar in de lucht. En voor het eerst gaat de restaurantsite drastisch op de schop. Algemeen directeur Sander Klos kiest daarbij voor de weg van de geleidelijkheid: 'Een goede restauranthouder schildert zijn zaak ook niet in een keer helemaal over, maar doet dat muur voor muur.'

Tekst: Arjan van Oosterhout

Sinds Sander Klos begin dit jaar in dienst trad als algemeen directeur van Iens.nl, gaan de ontwikkelingen bij de restaurantsite snel. Naamgever Iens Boswijk deed een stapje terug en Klos kreeg volop de ruimte om te ondernemen. Zijn belangrijkste wapenfeit tot nu toe is de nieuwe website van Iens Independent Index, zoals zijn broodheer officieel heet. De verse site is een stuk frisser en strakker geworden. Klos: 'We hebben een aantal ontwerpen laten maken voor de nieuwe site, maar kwamen steeds tot de conclusie 'dit is Iens niet meer'. De identiteit van het merk hangt sterk samen met de vormgeving. Daarom hebben we belangrijke elementen overeind gehouden, zoals het ruitjesmotief.'

Presenteer jezelf
Ingrijpender dan de cosmetische veranderingen zijn de inhoudelijke wijzigingen. Iens was altijd het domein van de bezoekers en proevers die recensies achterlieten. Klos wil nu ook de restauranthouders nadrukkelijker bij de site betrekken: 'We zeggen tegen hen: 'Waarom presenteer je jezelf niet aan de 3,4 miljoen unieke bezoekers die jaarlijks voorbij komen? Op de nieuwe site kunnen zij een beschrijving van hun restaurant plaatsen en tegen betaling ook foto's, video's en een menukaart. Bovendien bieden we al enige tijd de optie realtime reserveringen, binnen te halen via Iens.nl.'
Het blijkt evenwel lastig om restaurateurs enthousiast te maken voor de reserveringstool. Slechts enkele tientallen van de 18.000 restaurants op Iens bieden de online reserveringsmogelijkheid aan. 'Restauranthouders lijken bang dat mensen die online reserveren niet komen opdagen', aldus Klos: 'Maar de no show is hoger bij mensen die telefonisch reserveren. Bovendien hoeven restaurateurs de twee euro aan kosten voor een online reservering pas te betalen als de mensen echt zijn komen opdagen.'

Mobiel reserveren
Klos zegt dat Iens 'absoluut' gaat inzetten op mobiel reserveren: 'Het ideaalplaatje is natuurlijk dat je overal en altijd met je mobiele telefoon kunt zien welke restaurants er in de buurt zijn, of die aansluiten bij je persoonlijke voorkeuren en of ze een tafel vrij hebben. Location based en realtime dus. Vraag is echter of dat prioriteit heeft. Nu misschien nog niet, maar straks wel.'
De algemeen directeur stelt dezelfde vraag bij de ontwikkeling van de zoekfunctie op de website. Die is al een stuk geavanceerder dan de vorige versie, waar alleen op regio kon worden gezocht. Het nieuwe Iens.nl biedt universal search, à la Google. In één zoekveld kunnen bezoekers namen van restaurants, plaatsen en straten en type keuken invullen. Klos: 'Dat willen we op termijn uitbreiden met andere gegevens, zodat je kunt zoeken op 'Den Haag, zuurkool, terras, kinderstoel'. Maar als ik één ding geleerd heb, is het wel voorzichtig te zijn met het lanceren van nieuwe functionaliteiten. Uitgangspunt is dat we in ieder geval geen bezoekers verliezen.'

De spijker op z'n kop
Voorlopig ligt de nadruk dus op het intensiever betrekken van restaurateurs. De volgende stap die wordt gemaakt, is de ontwikkeling van sociale gebruikersdiensten op Iens.nl. Klos denkt daarbij aan persoonsprofielen of een gedeelte als 'Mijn Iens', waar bezoekers lijstjes kunnen bijhouden van restaurants waar ze nog eens wil eten. 'Er zijn zoveel mogelijkheden. Stel dat je een recensie leest over een restaurant, daar gaat eten en erachter komt dat de proever in kwestie écht de spijker op zijn kop sloeg. Dan zou het toch prachtig zijn als je gewaarschuwd wordt wanneer die proever een nieuwe recensie heeft geplaatst? We zijn sowieso aan het kijken hoe we goed gewaardeerde proevers prominenter kunnen laten terugkomen op Iens. We willen hun soortelijk gewicht vergroten.'

Net begonnen
Klos sluit een samenwerking met een partij als Hyves niet uit: 'Ik denk in overvloed, niet in bedreigingen. Zolang het bijdraagt aan de kernfunctie van Iens - mensen helpen bij de keus voor een restaurant - is niets onbespreekbaar.' Hij denkt dat de lancering van persoonsprofielen als vliegwiel kan dienen voor een entree in het buitenland. Op dit moment is Iens buiten Nederland alleen in België actief. Iens.eu, waarop recensies over restaurants in grote Europese steden vermeld staan, is gericht op de Nederlandstalige markt. Pas als Iens zijn bestaansrecht ook in het buitenland heeft bewezen, wordt het wat betreft Klos tijd voor een verbreding in de richting van hotels, bars of nachtclubs:'Ik sluit zelfs niet uit dat we recensies over attractieparken of reizen zullen gaan faciliteren. Ach, we zijn eigenlijk pas net begonnen. We moeten vooral kiezen wat we voorlopig niet doen.'

Naar verwachting komt de omzet van Iens Independent Index in 2008 rond de miljoen euro uit. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Het is de bedoeling dat de omzet vanaf volgend jaar omhoog gaat, als de 'vergeten groep' van restauranthouders ook geld in het laatje gaat brengt. Door derde partijen gebruik te laten maken van de database van Iens, hoopt Klos de inkomsten verder op te krikken. Whitelabels, portals, dynamische datafeeds, alles is bespreekbaar. Klos: 'We hebben veel te bieden, maar moeten ook zorgen dat we geld verdienen. Natuurlijk blijft bij alles wat we doen de proever centraal staan. User generated content is het goud dat we in handen hebben.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008