Twinkle | Digital Commerce

Nieuw: de Overvolle Agenda Vakdagen

2017-05-26
170130
  • 1:24

Vanochtend werd ik verrast door een mailtje met de header “Betreft: Internet Vakdagen: beurs voor eCommerce, webwinkels, zoekmachine marketing, online applicaties, online betaling/transacties, verzending en juridische diensten.”

“Zo zo”, dacht ik, “die jongens van de Webwinkel Vakdagen zijn er vroeg bij met hun info, het is toch pas in februari?”

Het bleek te gaan om een concurrerend initiatief. Te houden in oktober. En ook maar op één dag trouwens, dus dat ‘vakdagen’ geldt vast alleen voor standhouders die er al met al toch een week mee in touw zijn. Of hebben we het hier over een typisch gevalletje van ‘leunen’ op de naam Webwinkel Vakdagen? De Ik-wil-ook-wat-verdienen Vakdagen?

Ik ben er in ieder geval niet gelukkig mee, met zo’n tweede initiatief. Als dit zo doorgaat hebben we straks ook nog de Lekker-uit-de-luie-stoel-winkelen Vakdagen (middagje in juni), de Thuisbezorg Vakdagen (uurtje in september) etc. Als standhouder word ik daar onrustig van. Want bij welke ‘dagen’ zal mijn doelgroep opduiken? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elke bezoeker overal komt, die hebben net als ik ook wel wat anders te doen. En als bezoeker zou ik het ook niet meer weten. Naar de Eenige Egte in Utrecht, in februari? Of wachten totdat er een om de hoek georganiseerd gaat worden (de Buurtwinkel Vakdagen)?

Nee, ik ben er niet blij mee. De markt is namelijk nu ook weer niet zo groot dat meerdere initiatieven een bestaansrecht hebben. Er zijn domweg te weinig aanbieders en bezoekers. Dus concentratie is voor iedereen het beste. Gewoon één keer per jaar een marktplein waar iedereen elkaar ontmoet. Zoals nu al een paar keer op een leuke manier is georganiseerd in de Jaarbeurs. En als je dat dan nog gemist hebt, als standhouder of bezoeker, dan is er toch al een herkansing via de TCD Thuiswinkel Vakbeurs? Het moet een keer ophouden.