Twinkle | Digital Commerce

Linkbuilding: hoger in Google via slimme tactieken

2017-05-26
  • 4:02

Was het een paar jaar geleden nog zaak dat u zo snel mogelijk, zo veel mogelijk inkomende links naar uw sites verzamelde, nu is dat niet meer voldoende. Google maakt de linkwaardering steeds verfijnder waardoor -linkbuilding specifieker wordt en meer aan goede content is gerelateerd. De focus bij links gaat dus van kwantiteit naar kwaliteit. En zo werkt u aan de populariteit van uw webwinkel.

Tekst: Bart Nagel

Voor een goede vindbaarheid in Google moet een website voldoen aan een aantal criteria. Ten eerste moet de structuur goed zijn zodat de site makkelijk te indexeren is, vervolgens moet de content deugen en hij moet populair zijn. Als u met deze drie facetten in de ogen van de zoekgigant uitblinkt, dan beloont hij u met een goede vindbaarheid. Populariteit is een belangrijk onderdeel van dit spel. De linkpopulariteit van een website wordt opgemaakt uit de hoeveelheid en de kwaliteit van de links vanuit andere websites. Maar hoe bouwt u anno nu aan de linkpopulariteit van uw webwinkel?

Directories
Het is nog altijd slim om u aan te melden bij allerlei directories. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Startpagina.nl en dergelijke. Hoe meer de dochter-pagina's bij uw onderwerp en doelgroep passen, hoe beter. Links vanuit directories zijn een goed begin, zeker voor nieuwe webshops. Maar het is slechts een eerste stap. Een hogere linkpopulariteit is voornamelijk het resultaat van inkomende links van populaire websites die uw doelgroep bezoekt en die over uw vakgebied gaan.

Research via Google
Om te bepalen waar u gelinkt wilt worden, kunt u het best Google als leidraad gebruiken. Dat stelt Jaap-Jan Frans, organic search consultant bij zoekmachinemarketingbureau Traffic4u. Hij adviseert bedrijven op het gebied van SEO en heeft zich gespecialiseerd in linkbuilding. Frans houdt het simpel. 'Je bepaalt je doelgroep en tikt een paar trefwoorden in die voor je doelgroep belangrijk zijn. Als je bijvoorbeeld een online-fietsenwinkel hebt, dan zoek je op 'fiets'. Vervolgens ga je neuzen in de zoekresultaten en kijk je naar types sites die je kunt gebruiken. Denk daarbij aan communities, social networks en weblogs. Dat zijn websites waar je wat mee kunt.'

Social networks & communities
Toch is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel aanmelden en posten meestal een fluitje van een cent is, komt voor slim linkbuilden wel wat meer kijken. Frans stelt dat linkbuilding nu veel te maken heeft met deelname aan online-communities en het daadwerkelijk leveren van een bijdrage daaraan. 'Je kunt je natuurlijk eenvoudig inschrijven bij fora en netwerken waar ook je doelgroep zich ophoudt. Door mensen te helpen en ze informatie te bieden word je een onderdeel van de groep en kun je ze doorverwijzen naar relevante informatie op je website. Maar dan moet je wel echt een bijdrage leveren die inhoudelijk is en niet een reclameboodschap. Doe je dat goed, dan zul je zien dat je link wordt gewaardeerd en dat je deelname mee gaat werken aan de populariteit van je website.' Het is ook een natuurlijk proces, uw aanwezigheid binnen een online-community. Mensen willen immers graag van uw deskundigheid profiteren en zullen de conversatie dan ook graag gaande houden. Doet u dat niet en probeert u alleen mee te liften op het gunstige zoekmachine-effect, dan werkt het eigenlijk averechts. Uw content wordt doorzien, de community laat dat weten en uw berichten zullen worden verwijderd.

Voor linkbuilding op nichesites of weblogs geldt eigenlijk een vergelijkbare strategie. U moet echt wat te bieden hebben wilt u een vermelding krijgen. Een adequate manier is het schrijven van goede content. Inhoudelijke teksten die aansluiten bij het publiek van de betreffende site, uw eigen deskundigheid en die van uw webshop. Daarmee slaat u eigenlijk twee vliegen in een klap. U onderstreept dat u verstand hebt van de markt en producten en uw webwinkel wordt gelinkt binnen de juiste content.

Persberichten
Een ander goed voorbeeld van een online--marketinginitiatief geschikt maken voor linkbuilding, waarin Traffic4u steeds vaker adviseert, is het optimaliseren van persberichten. Dat helpt op tal van fronten. Van oudsher sturen bedrijven persberichten naar vakbladen en de lokale pers. Maar online komen de persberichten even goed, zoniet beter tot hun recht. Het is namelijk content. En content is voer voor zoekmachines. Geplaatst op persberichtenverzamelsites zoals Presscenter.nl en Nieuwsloket.nl, verstuurd naar relevante blogs en gelinkt via social media sites als Nujij.nl en Ekudos.nl zijn het goudmijntjes van traffic en inkomende links.

Frans vertelt: 'We hebben dat laatst gedaan voor een klant in de travelbranche. Eerst hebben we de tekst van het persbericht van de klant ge-optimaliseerd op de juiste trefwoorden. Precies zoals je dat ook met je webteksten zou doen. We zorgden er onder andere voor dat de website van de klant gelinkt is op die relevante trefwoorden. Daarnaast adviseerden we de klant waar het bericht het beste verspreid kon worden en hoe. Het werd al snel opgepikt door andere sites. Een handjevol weblogs schreef erover en verwees terloops naar de website van de klant en het originele persbericht. Daardoor kreeg de klant inkomende links op tal van relevante websites binnen de eigen community. Precies wat nu juist zo belangrijk is.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008