Twinkle | Digital Commerce

Cendris: 63 procent internetters koopt online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:08

Cendris Online NederlanderVan alle Nederlanders die gebruik maken van internet, doet 63 procent wel eens een online aankoop. Acht op de honderd landgenoten doen meer dan tien internetaankopen per jaar.

Dat stelt Cendris in een analyse over de online Nederlander. Het maakte daarvoor gebruik van beschikbare gegevens uit een database waar 1,9 miljoen huishoudens in zitten, aldus productmanager marketing intelligence Astrid Gravemaker. Het eerder dit jaar opgezette onderzoekscentrum van Cendris was niet actief bij de analyse betrokken.

Uit de gegevens blijkt dat het internet als kanaal het meest gebruikt wordt om informatie te zoeken (73 procent), actualiteiten bij te houden (40 procent) of een vakantie te boeken (40 procent). Chatten en contacten opdoen zijn sterk in opkomst, evenals het afhandelen van financiële zaken. Uit onderzoek van STIR, eerder deze zomer, bleek overigens dat internettende Nederlanders dagelijks gemiddeld een dik uur van hun vrije tijd online doorbrengen.

Cendris onderzocht de online Nederlander specifiek op zijn vakantievoorkeuren. Voornamelijk autovakanties en zonvakanties worden online geboekt. Hotels (47%), appartementen (35%) en vakantiehuisjes (27%) zijn het meest in trek. Cruises en fietsvakanties worden volgens Cendris relatief weinig via internet geboekt, wat te maken zou hebben met de leeftijd van de vakantiegangers.

Wat verder opvalt, vindt Cendris, is dat online boekers avontuurlijk zijn aangelegd. Ze boeken vaker dan gemiddeld een 'fly and drive' vakantie of rondreis. Ook leggen ze gemiddeld grotere reisafstanden af.