Twinkle | Digital Commerce

YouTellMe: een betere aankoopbeslissing

2017-05-26
  • 3:57

Productvergelijkingen en -aanbevelingen zijn belangrijke beïnvloedende factoren in het aankoopproces. Youtellme bundelt die factoren in een sociale vergelijkingssite. Voor consumenten is het initiatief een tool voor het maken van juiste aankoopbeslissingen voor ingewikkelde producten. Voor webwinkels is het een bron voor marktinformatie en een nieuwe affiliatemogelijkheid.

Tekst: Mark Verduyn

'De markt van vergelijkingssites stond stil', stelt Joost Nauta - medeoprichter en CEO - in zijn kantoor op de zesde verdieping van het Rotterdamse WTC-gebouw. 'Consumenten die al een redelijk idee hebben welk product ze willen kopen, kunnen prijzen vergelijken op Kelkoo. Op Kieskeurig slaan ze er de gebruikerservaringen op na. Daarin is de afgelopen tijd niet veel veranderd. Youtellme is er voor die consumenten die nog aan het begin van hun productkeuze staan en vaak door de bomen het bos niet meer zien. Bij ons maken consumenten met minder moeite een betere aankoopbeslissing. Voor de aangesloten affiliatepartners betekent dit dat ze consumenten krijgen doorgestuurd naar hun website die al veel verder zijn in het beslissingsproces. Dat betekent dus hogere conversie.'

Op dit moment telt Youtellme vier productcategorieën: digitale camera's, LCD-tv's, printers en monitors. Wie zich oriënteert op bijvoorbeeld een nieuwe flatscreen-televisie vindt op de site het totale Nederlandse aanbod, bijna 1600 stuks. Om bezoekers snel hun weg te laten vinden in dit grote assortiment kunnen zij aangeven welke productkenmerken in welke mate belangrijk zijn voor hun persoonlijke keuze. Dat zijn zaken als prijs en resolutie, maar ook reviewscores van andere gebruikers en experts. Aan de hand van deze criteria destilleert het systeem de meest geschikte producten uit het totale aanbod van LCD-tv's.

Sociaal vergelijken
De site kent ook een sociale component. Bezoekers kunnen hun persoonlijke productvergelijkingsadvies opslaan in een profiel. Andere gebruikers kunnen op hun beurt dit profiel raadplegen voor hun eigen aankoopbeslissing. Nauta: 'Uniek is dat de onze algoritmen 'leren' van de uitgevoerde vergelijkingen om zo de resultaten nog relevanter te maken.' In een later stadium kan de Youtellme-bezoeker op dezelfde manier webwinkels met elkaar vergelijken. 'De keuze voor de ene of de andere webshop is niet alleen afhankelijk van de productprijs. Betaalmethodes en de snelheid van levering zijn bijvoorbeeld ook belangrijke punten voor de shopkeuze.'

Youtellme speelt in op de voortschrijdende trend dat vergelijkingsites en productbeoordelingen steeds belangrijker worden in het aankoopproces. Uit onderzoek van Marketresponse en VODW Marketing (april 2008) naar het gebruik van internet door consumenten blijkt dat die zelfs voor dagelijkse benodigdheden zoals kleding zich steeds vaker online oriënteren. Verder blijkt ook dat producten die op vergelijkingssites een positieve beoordeling krijgen meer worden verkocht.

Opvallend detail uit dat onderzoek is dat consumenten bereid zijn om extra te betalen voor een artikel dat een goede beoordeling heeft gekregen. 'Aanbevelingen zijn belangrijk, maar het is zelden mogelijk om puur op basis hiervan een goede productkeuze te maken', vindt Nauta. 'De grote uitdaging is om sociale aanbevelingen goed te integreren in de totale productvergelijking. Youtellme heeft hier bij het ontwikkelen van zijn technologie expliciet rekening mee gehouden. Consumenten betalen uiteindelijk het meest voor de beste match tussen hun wensen en het geleverde product.'

Marktinformatie
Het inkomstenmodel van het bedrijf is gebaseerd op drie peilers: adverteren, affiliates en marktonderzoek. 'Bij aanvang hadden we zo'n vijftig e-tailers als affiliatepartner. Daaronder zijn namen als Bol.com en Pixmania.nl. Voor iedere klik naar een productaanbieder ontvangen we een fee. Voor elke productcategorie streven we ernaar om het gehele in Nederland verkrijgbare assortiment op te nemen. Bovendien willen we dat de consument de keuze kan maken uit meerdere aanbieders per product.'
De verkoop van marktgegevens is de derde peiler waarmee geld wordt verdiend. Zowel webshops als fabrikanten kunnen zich in de loop van dit jaar abonneren op deze marktinformatie. 'Deze partijen krijgen daardoor een goed inzicht in welke aspecten voor de consument belangrijk zijn bij de keuze van een product of een webwinkel,' aldus Nauta. De prijs van het abonnement is nog onbekend.

Aspiraties
Bij vier rubrieken zal het niet blijven. Nauta zegt dat er voor het einde van 2008 flink meer productcategorieën uit het segment consumentenelektronica zullen volgen. 'Het concept leent zich voor een bredere inzet.' Op langere termijn denkt hij aan diensten zoals hypotheken en verzekeringen, maar ook aan de markt van tweedehands producten. In 2009 willen Nauta en zijn compagnon Thijs Goos de oversteek maken naar Groot-Brittannië, later naar de Verenigde Staten.

Nauta verwacht begin volgend jaar rond de 500.000 unieke bezoekers per maand te trekken. In dat zelfde jaar denkt hij ook breakeven te draaien. Youtellme is geheel zelfstandig gefinancierd. De medeoprichter verdiende zijn sporen op internet met de consumentenelektronicashop Direqt. Die is in 2005 voor een onbekend bedrag overgenomen door Coolblue. Deze branchegenoot is bekend van webwinkels als Pdashop.nl, Mp3shop.nl en Laptopshop.nl.

Branding
De recente introductie van Youtellme heeft zonder tromgeroffel plaatsgehad. Dat is bewust gedaan omdat de site naar eigen zeggen nog in bètafase is. 'Voor branding is het assortiment nog niet breed genoeg. Voor je het weet, wordt je slechts geassocieerd met consumentenelektronica. Dat beeld is te beperkt voor het concept.' Deze zomer zal al wel een start worden gemaakt met zoekmachinemarketing. De 'grote' campagne volgt dit najaar.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2008