Twinkle | Digital Commerce

Rijk worden met zaad en zand

2017-05-26
  • 3:60

Familiebedrijfje groeit uit tot miljoenenshop

Online kun je 'alles' verkopen. Dat onderstreept het succes van het Amerikaanse Wheatgrasskits.com. Het bedrijf verkoopt pakketten om bepaalde graansoorten mee te kweken waarvan heel gezond sap wordt gemaakt. Anders gezegd: Wheatgrasskits.com verkoopt zaad en zand. Héél véél zaad en zand.

Tekst: Bart Nagel

Sommige producten zijn enorm geschikt voor internet. Nicheproducten hebben er ineens meer dan bestaansrecht. Wheatgrasskits.com verkoopt dergelijke producten. Het betreft een online-shop met producten waarmee zelfs een 'brick & mortar' variant in grote steden het lastig zou krijgen.

Droom van iedere webondernemer
Wheatgrasskits.com is een verhaal dat leest als de droom van iedere webondernemer. Succes dat je overkomt, omdat je bij toeval een goudader aanboort. 'Eigenlijk zochten we gewoon naar een manier om wat geld te verdienen zodat mijn zus Kaitlin met een gerust hart naar college kon', blikt Parker Garlitz (39) terug op de begindagen. 'Het moest een bijverdienste zijn die bovendien niet te veel tijd zou gaan kosten en flexibele uren bracht. Een webshop was dus handig.' Nu moest het product nog worden bedacht. Kaitlin (nu 26) was al jaren fanatiek veganist - net als haar moeder - en ze vond dat ze iets moest gaan verkopen waar ze achter stond en bovendien veel kennis van had. Dat werd dus wheatgrass. Dat is het gras van graan dat je thuis kan kweken om er sap van te maken. Dat sap is erg gezond voor je. Zo gezond, dat er van wordt gezegd dat een klein glaasje net zoveel goeds bevat als een kilogram groenten.

Zand, zaad en een instructie
De twee doen research naar keywords om te kijken of er een online-markt is en dat blijkt het geval. Broer en zus richten Living Whole Foods Inc op en in 2000 gaat de webshop Wheatgrasskits.com van start via het systeem van de Amerikaanse webshopleverancier Storesonline. Het is rustig in het begin. Op een goede dag komt er een order binnen. Die wordt uitgeleverd vanuit Parkers garage in het stadje Springville in de staat Utah. Daar worden de pakketten samengesteld. Het is een doos met zand, zaad en een instructie om het te kweken en te oogsten. De site wint rap aan populariteit. Begin 2001 komen er maandelijks al 5.500 bezoekers kijken. In april 2002 19.000 en dit jaar is het aantal bezoekers in april alleen al 60.000.       >

De omzet is er ook naar. De conversie ligt tegen de
4 procent en de gemiddelde ordergrootte is zo'n 100 dollar. Dagelijks komen er tussen de 120 en 150 orders binnen. En dat is een gemiddelde dag. Rond kerst ligt het rond de 300. Niet gek voor een bedrijfje dat hooguit een studente moest onderhouden. Parker Garlitz: 'Eerlijk gezegd had ik niet eens gedacht dat we ooit boven de 100.000 dollar per jaar zouden verdienen. We dachten gewoon een nicheshopje te hebben dat we op zijn best konden verkopen zodra Kaitlin was afgestudeerd.'


Assortimentsuitbreiding

Het aantal webshops van Living Whole Foods Inc is ook gegroeid. Naast Wheatgrasskits.com is er nu bijvoorbeeld ook Herbkits.com. Hetzelfde principe, maar met ander zaad. Hier worden pakketten verkocht om thuis tuinkruiden te kweken. Maar er is veel meer. Er is een hele serie sapmachines te koop, allerlei andere zaadsoorten die als jonge scheuten goed sap maken en talloze bijproducten zoals composteringsmiddelen die het groeien vergemakkelijken of -verbeteren. Ook zijn er talloze boeken over het groeien en sap maken beschikbaar.


Sapmachines
Er werken nu achttien mensen bij het bedrijf. Kaitlin is fulltime directeur-eigenaar en Parker is parttime betrokken. Hij doet nog steeds de online-marketing, maar is daarbuiten internetconsultant en helpt andere bedrijven met hun webstrategie. Wheatgrasskits.com staat allang niet meer op zich. Het handjevol producten van de eerste jaren is nu uitgebreid tot ruim 400.
'Elke keer als we het assortiment verbreden, zie ik de gemiddelde ordergrootte toenemen', zegt Parker Garlitz (lees ook het kader: assortimentsuitbreiding). 'Maar het moet wel kloppen. Alles wat we aanbieden, sluit aan. Je kunt geen producten aanbieden die te ver van de sfeer van het gras, de scheuten en het zelf kweken af liggen. Zolang het aansluit, kun je pakketten aanbieden en slim cross- en up-sellen.'

Interesse voeden
Hij stuurt graag op statistieken en houdt er drie in de gaten: het totale verkeer, de conversie naar kopers en de gemiddelde ordergrootte. Met name de laatste is zijn favoriet. Gedurende de afgelopen acht jaar heeft hij ook heel wat strategieën uitgeprobeerd om de ordergrootte te verhogen. Een heel succesvolle strategie is het up-sellen totdat de verzendkosten gratis zijn. Binnen de VS - met uitzondering van de staten Hawaii en Alaska - biedt de webshop gratis verzending aan op orders boven de 100 dollar. Dat werkt erg goed omdat verzenden van de vaak twaalf kilo zware pakketten van zand en zaad vrij duur is. Een andere graag toegepaste strategie is de aanbevelingsmethode van 'anderen mensen die dit product aanschaften, kochten ook...'

Maar zijn favoriete truc is het blijvend uitbreiden van het assortiment. Dat werkt volgens Parker Garlitz vooral zo goed omdat je daarmee de niche-interesse blijft voeden. Mensen met een zeer specifieke interesse, zijn vaak geneigd om veel uit te proberen. 'Zo hebben we onze ordergrootte meer dan verdubbeld.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2008