Twinkle | Digital Commerce

Nederland maakt kennis met social shopping

2017-05-26
  • 4:40

Het is in de States al enkele jaren hot: social shopping, online winkelen via social-networksites. Deelnemers met dezelfde smaak leren elkaar daar kennen en doen inspiratie op voor aankopen. Sinds een paar maanden kent Nederland ook enkele social-shoppingsites. Hoe vergaat het ze?

Tekst: Mark Verduyn

In de Verenigde Staten schieten de social-shoppingsites sinds een paar jaar als paddenstoelen uit de grond, vaak gevoed met flinke kapitaalinjecties als gevolg van participaties of overnames. Om er een paar te noemen: Kaboodle.comStylehive.com en Thisnext.com. Zij trekken volgens de webstatistieken van Compete.com maandelijks respec-tie-velijk zo'n 2,5 miljoen, 500.000 en 400.000 bezoekers. Dat zijn grote getallen, maar blijven kleine aantallen vergeleken met de bezoekersaantallen van social-networksites als Facebook.com - zo'n 30 miljoen per maand - en Myspace.com - bijna 70 miljoen per maand. En, om het contrast nog groter te maken: het Nederlandse initiatief Hebbu.nl trekt maandelijks ongeveer 5.000 bezoekers, Fashionchick.nl 30.000 en Hyves.nl telt maandelijks 6,4 miljoen bezoekers.

Potentie

Toch zie je aan cijfers de potentie van social shopping voor Nederland. Is er in de VS grofweg gesteld op iedere bezoeker van een social-networksite 0,42 social-shoppingsitebezoeker, dan volgt daaruit dat er in theorie een markt open ligt van 228.571 maandelijkse bezoekers voor een social-shoppingsite in Nederland. Aldo Wink, adviseur social shopping bij Realvine en creatieve geest achter wijncommunity Vinoo.nl (lees het artikel uit Twinkle 1-08 online), vindt het daarom maar vreemd dat Nederland achterblijft met social shopping. Hij denkt dat er op korte termijn nieuwe initiatieven zullen komen, al weet hij geen concrete projecten te noemen. Enig speurwerk levert één naam op: Youtellme.com, een initiatief van Joost Nauta en Thijs Goos. Volgens Nauta legt Youtellme.com de nadruk op sociale productvergelijkingen en is het een 'een revolutionair nieuwe methode om producten en diensten te zoeken en te vergelijken; een methode die slim gebruikmaakt van de kennis van andere consumenten die met dezelfde aankoopbeslissing bezig zijn'. In mei of juni wordt de bètasite gelanceerd.

Ook onderzoek onderstreept de potentie van social shopping. De zogeheten Trust Barometer van het Amerikaanse pr-bureau Edelman liet recent zien dat mensen personen die op hen lijken, als de belangrijkste bron van informatie beschouwen - en niet bijvoorbeeld gegevens van analisten of wetenschappers. Wink beaamt dat: 'De helft van alle aankopen is beïnvloed door internet. Bovendien gaan mensen op zoek naar gelijkgestemden, hun peers.' En dát is precies waarop het fenomeen social shopping berust. Wink vindt niet dat je sites als Kieskeurig.nl of Kelkoo.nl onder social shopping mag scharen. 'Productrecensies, vergelijkingen en -beoordelingen alleen zijn onvoldoende. Die krijgen pas waarde wanneer je ze kunt delen met gelijkgestemden. Social-shoppingsites creëren smart buyers, ook wel prosumers: consumenten die beter zijn geïnformeerd dan de rest.'

 


Fashionchick.nl: geboren als studieopdracht

Fashionchick.nl is begonnen als studieopdracht. Medeoprichtster en inmiddels projectleider Ellen Snijder schreef mei vorig jaar haar scriptie over online-marketing. Die scriptie mondde in februari 2008 uit in de social-shoppingsite. 'Fashionchick.nl is tot stand gekomen zonder externe financiering', vertelt Snijder. 'De realisatie duurde daarom  langer dan we hadden gedacht. We hebben veel zelf gedaan in de vrij uurtjes'.


Niches

Net als Vinoo.nl richt Fashionchick.nl zich op een niche; Vinoo is er voor de wijnliefhebber, Fashionchick voor de modebewuste vrouw tussen de 20 en 40 jaar. Bij Fashionchick.nl bouwen gebruikers hun profiel op met het productassortiment van affiliatepartners en directe adverteerders. De in totaal vijftien affiliates zoals Wehkamp.nl, Otto.nl en Welikefashion.com zijn goed voor een keuze uit 35.000 modeartikelen. Fashionchick telt 500 meisjes en vrouwen met een profiel: Fashionchicks genaamd. Volgens projectleider Ellen Snijder komen er iedere dag vijf deelnemers bij.

Hebbu.nl richt zich niet op een speciale doelgroep. Hebbu-bezoekers kunnen van iedere willekeurige webshop producten toevoegen aan hun profiel. 'We gaan uit van de gebruiker', zegt initiatiefneemster Margaret Massop. 'Als zich uit hun artikelenselectie een bepaald segment kristalliseert, dan zal dat wel blijken. Op dit moment lijkt het erop dat het de richting opgaat van cadeauartikelen. We zien pieken in bezoekersaantallen rond de feestdagen.' Hebbu.nl heeft 150 gebruikers, waarvan twee derde vrouwen zijn. De site bevat bijna 1.000 artikelen, van gadgets en computergames tot boeken en t-shirts. 

Traffic

Ook webwinkels kunnen hun voordeel doen met social-shoppingsites. Zo biedt Fashionchick.nl mogelijkheden via een affiliateprogramma of betaalde advertorials. Fashion-webshops die aansluiten bij de Fashionchick-doel-groep krijgen bovendien gratis een uitgebreide vermelding. Hebbu.nl pakt het anders aan. Webwinkeliers mogen gratis de zogeheten Hebbu-icon in hun shop opnemen. Bezoekers kunnen met een click op dit icon het artikel vanuit de webshop toevoegen aan hun Hebbu-profielpagina.

 


Hebbu.nl: aanvankelijk een heel ander idee

Margaret Massop, initiatiefneemster van Hebbu.nl, had aanvankelijk een heel ander idee dan een social-shoppingsite. 'Eerst speelde ik met de gedachte voor een site met allerlei leuke nieuwtjes die bezoekers zouden kunnen beoordelen. Maar het idee ging onvoldoende voor me leven. Wel wisselde ik al langer lijstjes uit met dingen die ik zou willen hebben voor mijn verjaardag. En daaruit ontstond eind vorig jaar Hebbu.nl.'


Ontwikkeling

Hoewel social shopping in Nederland net van de grond komt, durft Wink wel enkele toekomstvoorstellingen te doen. Zo ziet hij bijvoorbeeld de verdere koppeling van social-shoppingsiteprofielen met profielen van social-networksites. De opkomst van universele standaarden voor gegevensuitwisseling tussen verschil-lende netwerksites, zoals OpenSocial, zal daaraan volgens Wink flink bijdragen. Futuroloog en trendwatcher Erwin van Lun zegt over deze koppeling op marketingblog Molblog: 'Het wordt pas echt revolutionair als social-network-sites hun profielen gaan koppelen aan andere sites. Dan zie je dus direct wat je vrienden aanbevelen, zonder dat je opnieuw een vriendenlijst hoeft aan te maken. Dat zal enorme invloed gaan hebben op zowel online- én op termijn ook offline-koopgedrag.' Vinoo.nl is al concreet aan de slag gegaan met deze gegevenskoppeling. 'Facebook- en Hyves-deelnemers kunnen binnen een paar maanden hun Vinoo-recensies opnemen in hun Facebook- of Hyves-profiel', zegt Wink. En Hebbu.nl krijgt deze zomer een eigen widget, waarmee de gebruiker zijn productprofiel op Hyves, Facebook en weblog kan tonen.

Verder denkt Wink dat social shopping een ander internetfenomeen nieuw leven doet inblazen: namelijk dat consumenten hun inkoopkracht gaan bundelen. 'Vanuit de wensenlijstjes van de deelnemers is de behoefte aan een product meetbaar. Al die deelnemers samen kunnen een scherpe prijs bedingen voor dat product. Door een gedeelte van het behaalde prijsvoordeel af te romen, betekent dit voor social-shoppingsites extra inkomsten.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2008