Twinkle | Digital Commerce

Life: Michel Schaeffer

2017-05-26
  • 2:23

'ONGELOFELIJK HOE INTERNET BIJNA EEN BASISBEHOEFTE IS GEWORDEN'

Visie, onderscheidend vermogen, vernieuwing, durf en resultaat. Op basis daarvan werd Michel Schaeffer, marketing director van Bol.com, tijdens de DM Vakbeurs van TCD eind april verkozen tot DM-Man van het Jaar 2008. In het juryrapport lezen we: 'Met aansprekende communicatie-uitingen stelt hij de klant werkelijk centraal en durft-ie de interactie met hen aan te gaan.' Waar haalt Schaeffer zijn inspiratie vandaan? Twinkle ging er achteraan.

Tekst: Erwin van der Bij

Inspiratie
'Vaste inspiratiesites heb ik niet, al kijk ik graag naar wat er in de Verenigde Staten op het gebied van e-commerce en internet gebeurt. Daarnaast bezoek ik met enige regelmaat www.ted.com: "inspired talks by the world's greatest thinkers and doers". Ik kom ook graag in New York. Ooit heb ik er een tijdje mogen wonen en het zou zo maar kunnen dat ik dat weer ga doen!'

Bol.com
'Ik ben enorm trots op het resultaat dat we met z'n allen de afgelopen jaren hebben bereikt. De komende jaren willen wij nog flink groeien en een groot aantal van de duizend ideeën die we hebben gaan verwezenlijken.'

Internet
'Onlangs had ik twee weken lang geen internet thuis en het voelde alsof de stroom of het water was afgesloten. Hoe moet ik nu de files checken? Weten wat er op tv is? Contact houden met vrienden? Cadeautjes bestellen voor dat feestje? Ongelofelijk om te merken hoe internet bijna een basisbehoefte is geworden!'

Online-aankopen
'Natuurlijk koop ik veel boeken, cd's, dvd's, games en elektronica via het web, maar ook onderzoek, software, vliegtickets, hotels, et cetera. De betaalmethode wisselt, maar ik geloof dat ik alle methodes weleens heb gebruikt. Mijn eerste aankoop was meen ik een plusabonnement op de Wall Street Journal via Compuserve, een soort (gesloten) voorloper van het web.'

Webontwikkeling
'Webwinkelen wordt echt volwassen, of is in ieder geval al flink aan het puberen. Zou internet een paar jaar geleden nooit groter worden dan 10 procent van de markt, nu zie je in sommige branches al dat een kwart of meer via internet gaat. En dan te bedenken dat we relatief gezien nog steeds maar aan het begin van de ontwikkelingscurve staan.'

Onderbelicht
'Bijna alle branches zijn wel op enige manier aanwezig op het web, alleen de kwaliteit blijft op veel gebieden nog enorm achter. Te vaak is er een te beperkt assortiment, te weinig informatie, te hoge verzendkosten, slechte usability of ander ongemak. Mijn handen jeuken soms om hier een kwaliteitsimpuls aan te geven! Ook zijn er nog steeds branches (witgoed, kinderzitjes, et cetera) waar de leveranciers hun traditionele kanalen te veel willen beschermen.'

Persoonlijke noot
'Als ongelofelijke zonliefhebber - als het warm is hebben we menig afdelingsoverleg op ons dakterras! -
kijk ik enorm uit naar een mooie zomer. Mijn oude cabriootje is er ook helemaal klaar voor!'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2008