Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Gasamen.nl, Geboortekadootjes en Remarkaball.nl

2017-05-26
  • 3:39

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Gasamen.nl en Geboortekadootjes vonden vooral een onderscheidend vermogen in een volle markt. Remarkaball.nl vond het gat in het bedrukken van golfballetjes.

Tekst: Edwin Feldmann

Bij een verre reis gaat het om de bestemming en het avontuur. Bij een stedenreis wilt u juist zo snel mogelijk op de leuke plekjes belanden waar u met elkaar kunt genieten. Dat principe vormt de basis voor de nieuwe site Gasamen.nl. De site is ingericht als een soort magazine dat bezoekers probeert te informeren waar de leuke plekjes in een stad zijn. De reizen kunnen ook direct worden geboekt. Achter Gasamen.nl zit het bureau Citysupport dat al enkele jaren actief is met de verkoop van stedentrips. Gasamen is echter een nieuw concept voor ieder die met één of meerdere personen een stad wil bezoeken. 'We denken niet zozeer dat we een gat in de markt hebben gevonden, maar wel een aspect van stedentrips waarmee nog niemand zich expliciet onderscheidt', vertelt directeur David Vaghi.

Gasamen.nl wil een reismagazine zijn om inspiratie op te doen en meteen te boeken. 'We willen sfeer verkopen, een gevoel', vertelt Vaghi. 'Uit ons marketingonderzoek blijkt dat de vrouw zoekt en de man boekt'. Een vrouw wil graag een voorproefje zien van de stad in de vorm van sfeervolle foto's. De man wil graag zo snel en efficiënt mogelijk boeken.

Goed voorbereid
Dat de site geen beginnersproject is, blijkt wel uit het feit dat een team van vijf mensen gedurende anderhalf jaar aan de site heeft gewerkt. 'Er zijn twee projectmanagers, een marketingmanager, een salesmanager, twee redactieleden en drie programmeurs mee bezig geweest.' Om de site tot een succes te maken, wordt er ook het nodige aan marketing gedaan. Zo maken ze gebruik van zoekmachineoptimalisatie, linkmarketing en Google Adwords. Ook komen veel bezoekers binnen via de domeinnamen die het bedrijf al in bezit heeft, zoals Madrid.nl, Brussel.nl, Londen.nl en Barcelona.nl. 'We zitten nu nog in een introductiefase, maar we hopen over een jaar een aansprekend en opvallend en vooral sympathiek merk op het gebied van stedentrips te hebben neergezet.'


'De combinatie winkel en webwinkel is onze kracht'

'Een gat in de markt is het niet, maar we willen het net even anders doen dan de gevestigde orde', geeft Rob Wijnands van Geboortekadootjes.nl toe. 'We zijn in februari deze webwinkel gestart omdat er een toenemende behoefte bestaat om online te kunnen bestellen', vertelt Wijnands die samen met Monique de Zoete al beschikt over een fysieke kinderwinkel in Amersfoort. Volgens hem is de kracht van Geboortekadootjes juist de combinatie van de winkel en webwinkel. 'Dit is met name handig omdat je uit één voorraad kan putten. En voor de consument is het prettig omdat hij de artikelen in de winkel kan bekijken en zijn bestelling daar ook kan ophalen.' Klanten kunnen altijd bellen met de klantenservice. 'De persoon in de echte winkel is eveneens contactpersoon voor de webwinkel.' Ook dit heeft voordelen, vindt Wijnands. 'Als er vragen zijn over producten of de voorraad, kunnen deze ter plekke worden beantwoord.'

Wijnands probeert op allerlei manieren bekendheid te krijgen. 'Dit kost een hoop tijd. Ook het actueel houden van het productaanbod, de inkoop, het prijzen en het afhandelen van bestellingen vergt veel tijd', erkent hij. 'Tijd is onze grootste uitdaging.'


'Een webwinkel vergt veel tijd, inspanning en geduld'

Het idee voor een webwinkel kan soms uit het niets ontstaan. Daarover kunnen Marius Keller en Piet Klein meepraten. Zij bedachten vorig jaar Adviesbal, een concept waarbij golfballetjes bedrukt kunnen worden met een advies. Dit idee is nu uitgegroeid tot de huidige webwinkel Remarkaball.nl. Remarkaball is gespecialiseerd in het leveren van allerlei soorten golfballen met een tekst erop. De laatste nieuwe uitbreiding van het assortiment is een collectie Delftsblauwe exemplaren. 'Om niet de zoveelste golfballenwebshop te worden proberen we onze klanten een echt thuiswinkelgevoel te geven', legt Klein uit. De klant hoeft zich niet druk te maken om de verzendkosten en alleen maar te kijken naar de onderscheidende producten, zo is het idee. Klein en Keller zijn beide zelfstandige ondernemers. De webshop is voor hen dan ook een parttime bezigheid. 'Het bestelproces is geautomatiseerd. Tijdens het doorlopen van de kassa wordt berekend of er verzendkosten in rekening moeten worden gebracht. Vervolgens gaat er een bevestigingsmail uit naar de klant en voor de uitlevering wordt een factuur en een pakbon gemaakt die we aanbieden bij TNT.' Klein adviseert andere ondernemers die overwegen een webwinkel te starten, de omvang van de klus niet te onderschatten. 'De opstartkosten zijn eigenlijk het minste probleem, maar het vraagt veel tijd, inspanning en geduld. En blijf vooral kritisch op de inhoud en samenstelling van je site. De site is nooit klaar en altijd voor verbetering vatbaar', aldus Klein.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2008