Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Dutchsurprise.nl, Eenkadovoor.nl, Bepbags.com

2017-05-26
  • 4:33

'We hebben eerst gekeken naar wat er is'

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Dutchsurprise.nl heeft 'm gevonden in een hartverwarmende Hollandse groet: een Hollands topproduct in een modern jasje. Het overkoepelende Eenkadovoor.nl begeeft zich op dezelfde markt en helpt consumenten naar een cadeau -zoeken. Bepbags.com gaat volledig voor één product: de laptoptas.

Tekst: Edwin Feldmann

'We hebben gekeken naar wat er is: veelal exclusieve Hollandse producten zoals een boek van Rembrandt, schreeuwerige "hup Holland hup" artikelen, "standaard" kerstpakketten, losse producten, foodproducten... Maar niets in een leuke geschenkverpakking en voorzien van een persoonlijke wens', zegt Gonnie de Groot van Dutchsurprise.nl. 'Dus daar zijn wij op ingesprongen en hebben we een concept voor bedacht: verras je vriend, familielid, kennis of collega.' Een jarige kun je bijvoorbeeld trakteren op een Hollandse feestslinger: een oranje lint van ruim zes meter waaraan stoffen vlaggetjes hangen in frisse Hollandse motieven. Bij een verjaardag hoort ook een feestelijke traktatie: Hollandse appeltaart of cake waarop kaarsjes en taartversiering kunnen prijken. De feesttafel wordt compleet met placemat en servet of een luxe Hollands tafelkleed. 'Verzenden doen we zelf, met contracten bij bijvoorbeeld TNT.'

Wat betreft marktonderzoek en marketing zoekt Dutchsurprise.nl naar leveranciers met producten die uniek zijn. 'De stoffen genaaide producten en de sieraden zijn bijvoorbeeld niet in andere winkels verkrijgbaar. De gehaakte producten wel, maar dan in exclusieve zaken. De grootste uitdaging is dat de website internationaal bekendheid krijgt en een communicatieve site kan worden.'

Oer-Hollands

Het innovatieve van de webwinkel is volgens De Groot allereerst de knipoog naar Holland. Ten tweede de Hollandse cadeauverpakking. Verder het keuzepakket van goedkoop naar duur en als laatste het toevoegen van een persoonlijke wens op een Delftsblauw tegelmotiefkaart. 'Bovendien zijn er items die ook leuk zijn voor een kinderfeestje: in plaats van snoep een vriendschapsbandje of een knikkerzak.' De webwinkel is sinds 1 maart jongstleden operationeel. De Groot: 'Maar vanaf mei 2007 zijn we er al mee bezig. Ik ben er samen met vriendin Jolanda mee begonnen. Wat betreft onze achtergronden: ik ben zelf communicatieadviseur en werk fulltime, Jolanda is parttime coach in de financiële sector. Voorlopig doen we de webwinkel er dus bij.'

Toekomstplannen

'Dit jaar gaan we veel free publicity opzoeken door middel van persberichten met steeds een ander thema. Het eerste ter introductie van de webwinkel bevatte een drie-op-een-rij spel met een Delftsblauw tegelmotiefspeelbord met pepermunt en drop als pionnen. Over een jaar hopen we dat veel mensen van www.dutchsurprise.nl of .com hebben gehoord. En dat ze bovendien weten dat cadeaus op maat kunnen worden gemaakt. Ook willen we een tiental mensen van werk kunnen voorzien.'

 


'Over een jaar heeft Eenkadovoor.nl 30 dochterwebsites'

'Eenkadovoor.nl geeft consumenten de gelegenheid om op een leuke manier op zoek te gaan naar cadeaus die op internet worden aangeboden', zegt oprichter Martine Laros. Het unieke is volgens haar het gebruik van dochterwebsites met een specifiek onderwerp: Eenkadovoorvrouwen.nl, Eenkadovoormannen.nl, Eenkraamkado.nl en Eenverjaardagskado.nl. Met dezelfde look & feel als Eenkadovoor.nl. Laros zegt dat de webwinkels op deze wijze bezoekers kunnen bereiken die anders misschien onbereikbaar waren. 'Alle cadeautips zijn advertenties, vooral via affiliatemarketing. De kracht is dat de bezoeker ze niet als advertentie ziet, maar als cadeausuggestie.' Bezoekers kunnen ook lid worden van de website en zo een verlanglijstje en/of kalender aanmaken.

Eenkadovoor.nl en de vier dochterwebsites zijn sinds 29 februari 2008 online. De sites worden onder de handelsnaam Blue Webmedia door Laros zelf gerund. 'Hierbij maak ik wel gebruik van een aantal freelancers voor bijvoorbeeld het technische gedeelte. Ik heb een toeristische opleiding en mijn laatste werkervaring was als servicedeskcoördinator bij een softwarebedrijf. Iets geheel anders dus. Maar ik heb altijd al veel interesse gehad in webdesign, internet en marketing en zo ben ik er ingerold. De laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan en ik volg ook regelmatig cursussen en workshops. Ik heb per 1 januari 2008 ontslag genomen bij mijn werkgever, zodat ik Eenkadovoor.nl de aandacht kan geven die het nodig heeft.'

Eén van de doelstellingen is dat Eenkadovoor.nl over een jaar 30 dochterwebsites heeft én dat de gemiddelde conversie 6,5 procent is. 'Over een jaar willen we gemiddeld 300.000 views per maand hebben.'


'Hippe laptoptassen, voor haar en voor hem'

Bepbags.com, een webwinkel met trendy en stijlvolle laptoptassen, is een initiatief van Nico Waiboer. 'Mijn vriendin was op zoek naar een leuke laptoptas, maar kon deze nergens krijgen. Daardoor ging ik nadenken over een makkelijk vindbare webwinkel, met een goed aanbod van hippe laptoptassen. Voor haar, maar ook voor hem.' De webwinkel is 3 januari jongstleden live gegaan.
De voorbereiding startte begin oktober vorig jaar. 'Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat de webwinkel zonder reclame te maken meteen liep.' Waiboer heeft de shop samen opgezet met een webdesigner en een webmarketeer. 'Daar heb ik nu nog soms contact mee om dingen te finetunen en omtrent internetmarketing.'
De verzending doet hij zelf: 'Dus bestelling komt binnen, factuur uitprinten, laptoptas inpakken en naar de post brengen. Maar dat gaat misschien wel veranderen als we zo doorgroeien.'

Waiboer is ad-interim salesmanager. Hij doet de webwinkel er dus naast. 'Dat we design weten te combineren met een geïntegreerde shop, dat vind ik het innovatieve van de webwinkel. We zijn nu druk bezig met zoekmachineoptimalisatie en met Adwords aan het stoeien. Heel belangrijk. Verder free publicity zien te verkrijgen - zoals dit interview bijvoorbeeld, haha.'

Over de toekomst zegt Waiboer: 'Over een jaar heb ik heel, heel veel laptop-tassen verkocht! Wat ik andere startende webwinkeliers wil meegeven? Een goeie voorbereiding. Zet vanaf het begin je structuur van je site goed neer. Daar bedoel ik mee: geen ingewikkeld flashprogramma. Het moet simpel werken en je moet meteen goed vindbaar zijn. Zorg dat de look & feel er netjes en modern uitziet. En verdiep je in internetmarketing. Denk ook aan het -betalingsverkeer en de logistiek En natuurlijk de marges! Maak goede afspraken met je leveranciers.'


 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008