Twinkle | Digital Commerce

Betalen op rekening verhoogt omzet Scapino

2017-05-26
  • 3:49

Sinds het bij Scapino mogelijk is om elektronisch te betalen op rekening, verkoopt de webwinkel niet alleen méér artikelen, maar ook duurdere. En de rekeningen worden altijd betaald. Dat komt doordat de facturering is uitbesteed aan McFactor. De webwinkelier is daardoor meteen verlost van administratieve rompslomp.

Tekst: Jaap van Sandijk

Retailer Scapino heeft zijn eigen filosofie over de webwinkel. 'Het primaire doel is de ondersteuning van het merk Scapino', zegt manager internet Guido Heeringa. 'Daarom verkopen we niet onze volledige collectie via internet. Globaal biedt de site een derde van het aantal artikelen dat in onze filialen is te vinden.' De webwinkel bestaat inmiddels drie jaar en draait naar tevredenheid, ook op het gebied van betaalmethodes. Dat was in het eerste jaar wel anders, toen de acceptgirobetalingen zorgden voor een zware belasting van interne bedrijfsprocessen. 'Zelf aanmaningen en incasso's begeleiden creëert echt een berg werk', zegt Heeringa.

Daarom besloot de kleding- en schoenenretailer om de acceptgiro eruit te gooien en naast iDeal en bankoverschrijvingen e-billing in te voeren: elektronische betaling, maar dan wel op rekening. Voor de uitvoering daarvan werd McFactor ingeschakeld. 'Het is weliswaar de duurste van de drie methoden, maar het levert ook wat op', weet Heeringa. 'Sinds de introductie verkopen we meer en duurdere artikelen en is het er qua interne organisatie een stuk rustiger op geworden.

Risico
Inderdaad is voor webwinkeliers de rompslomp (grote aantallen facturen met kleine bedragen) een belangrijke reden om het op rekening betalen uit te besteden. Maar ook het overdragen van het risico (dus zekerheid van betaling) is voor hen een belangrijke overweging, weet Peter Swagemakers, directeur en oprichter van McFactor. Hoe probeert McFactor het risico van wanbetaling zo veel mogelijk uit te sluiten? 'Wij koppelen verschillende gegevens aan elkaar, waarbij meerdere externe bronnen worden geraadpleegd, zelf ontwikkelde black lists en deurwaardersinformatie. Zodat wij er vanuit kunnen gaan dat de vorderingen die wij overnemen, veilig zijn', aldus Swagemakers. 'In de gevallen van wanbetaling verzorgen wij het hele traject, van aanmaning tot en met incasso. De webwinkel hoeft zich geen zorgen te maken, want die heeft zijn geld via ons al lang binnen.'

Retouren
Voor Scapino was een belangrijk gevolg van het kopen op rekening een toename van het aantal retourartikelen. Heeringa: 'We merkten dat klanten die op rekening kopen, vaker hetzelfde artikel in verschillende maten gingen bestellen. Zo hebben ze in elk geval een passend artikel. De niet-passende brengen ze terug naar één van onze 188 filialen. Dat laatste is overigens niet alleen praktisch voor de klant, maar biedt ons ook een kans. Zo kun je namelijk een tweede aankoopmoment creëren.'

Maar organisatorisch had dat wel wat voeten in de aarde. 'Het intern afhandelen van retouren was voor ons een belangrijk leerproces. Filialen werden geconfronteerd met een nieuw verschijnsel, dus die moesten we instrueren en controleren. En omdat retouren vanuit de webwinkel geen dagelijkse aangelegenheid zijn, moeten wij vanuit het hoofdkantoor ervoor zorgen dat de filiaalmanagers hier scherp op blijven letten.' De communicatie over retouren verloopt nu nog telefonisch met het hoofdkantoor, maar wordt binnenkort digitaal mogelijk gemaakt, zodat filialen direct in het beheersysteem kunnen.

Veilig
Swagemakers vindt Scapino een schoolvoorbeeld van het verkoopverhogende effect van het kopen op rekening. 'Veel kopers haken af als ze vooraf moeten betalen. Hoewel iDeal heeft bijgedragen aan het vertrouwen van de consument, helpt het betalen op rekening de consument toch over een psychologische barrière heen.'

Het steekt Swagemakers dat in de publieke discussie over veilig betalen de mogelijkheden e-billing en acceptgiro onderbelicht blijven. 'Terwijl het dus de meest veilige methoden zijn! Waarom die aandacht er niet is? Geen idee, misschien wordt het gezien als ouderwets. Opvallend is dat het verkopen op rekening pas op het laatst aan bod komen als het gaat om betaalmethoden van webwinkels. Dan is het: o ja, die hebben we ook nog.'

Zijn kritiek heeft in elk geval geen betrekking op Scapino, dat elektronisch betalen op rekening nu prominent onder de aandacht van de klant brengt. 'Gezien de kosten die de methode met zich meebrengt, zouden we eigenlijk een toeslag in rekening moeten brengen', zegt Guido Heeringa. 'Maar omdat we trouw blijven aan onze doelstelling, de ondersteuning van het merk Scapino, doen we dat bewust niet.'


Concept voor kleinere webwinkels?

Webwinkels die hun factoring uitbesteden aan McFactor, betalen een vast bedrag per factuur en een percentage van hun omzet. De opmerking van Scapino's Guido Heeringa dat de dienstverlening vrij prijzig is, wordt door McFactor-directeur Peter Swagemakers genuanceerd. 'Je bent op jaarbasis minimaal vijfduizend euro kwijt, dat klopt. Maar er komt een heel scala aan acties bij kijken, te beginnen met een goede creditcheck, tot en met het verwerken van de betalingen.' Toch erkent Swagemakers dat de dienstverlening voor kleinere webwinkels relatief duur is. 'Wij hopen echter ook een concept te ontwikkelen voor deze doelgroep. Vooral voor kleinere webwinkels is het kopen op rekening een aantrekkelijke optie om tot verdere groei te komen.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008