Twinkle | Digital Commerce

Het aantal bewuste bezoekers verhogen

2017-05-26
  • 3:25

Milieubewust (ver)kopen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, afval scheiden, energie besparen. Het milieu en milieubewust handelen zijn tegenwoordig een hot topic. Maar houdt de consument rekening met zijn 'groene' voornemens bij het doen van productaankopen, of regeert dan toch nog de portemonnee? En hoe moet je als webwinkelier op deze trend inspelen? Vergelijkingssite Kieskeurig.nl onderzocht hoe milieubewust consumenten online kopen en kwam tot de conclusie dat de consument wel wil, maar er zonder hulp van onder andere de webwinkel niet uitkomt.

Tekst: Minouk Fieggen-Verkerke


Uit het onderzoek onder 2204 respondenten komt naar voren dat Nederlanders bereid zijn tot het kopen van milieubewuste producten, maar vaak niet weten wat een 'goed' product is. De meerderheid van de ondervraagden (55 procent) geeft aan overgehaald te kunnen worden tot een aankoop als duidelijker aangegeven staat welke besparingen het product oplevert of aan welke keurmerken het voldoet. Daarnaast zou een overheidssubsidie meer dan de helft (53 procent) van de respondenten overhalen om een milieubewust product aan te schaffen.

Voor veel webwinkels is hier dan ook nog een wereld te ontdekken. De productinformatie die online geboden wordt, richt zich momenteel vooral op zaken als prijs, toe passingen en functionaliteit. Veel consumenten laten echter hun aankoopbeslissing mede afhangen van het stroom- (76 procent) en waterverbruik (58 procent) van het product en de mate waarin dit gemaakt is van duurzame materialen (45 procent).



Beter informeren
Webwinkeliers kunnen door enkele aanpassingen op hun website de milieubewuste online-consument gemakkelijk helpen. Online-aanbieders van onder andere spaarlampen, witgoed- en automotive producten kunnen bijvoorbeeld aangeven tot welke energiecategorie het product behoort of doorlinken naar www.energielabel.nl. Opvallend genoeg maken nog maar weinig webwinkels hiervan gebruik. Consumenten voelen zich bij de oriëntatie op internet niet geholpen bij hun wens om milieubewust te kopen. Bijna de helft van de respondenten (46 procent) geeft aan dat duidelijke voorlichting over waarom een product beter is, hen over kan halen het te kopen. Verder zouden goedkoopte (52 procent) en een beter inzicht in de besparingen (55 procent) de aankoopkeuze positief beïnvloeden.

Zuinig
Het verbruik van producten omrekenen in concrete geldbedragen maakt voor de consument inzichtelijk wat het product op jaarbasis werkelijk kost en wat de besparing van een zuiniger equivalent is. Voor een wasmachine kunt u bijvoorbeeld voorrekenen wat het energieverbruik is per jaar in kWh ten opzichte van de minder milieuvriendelijke concurrenten en hoeveel euro's dat dan scheelt bij de geldende energieprijzen.

Labels
Met name de bekendheid van de verschillende milieukeurmerken en hun achterliggende boodschappen blijkt problematisch. Veel consumenten vinden dat hierover te weinig informatie beschikbaar is. Maar liefst 61 procent vindt een label belangrijk tot zeer belangrijk bij de keuze voor een product. Het bekendste keurmerk, dat vier op de vijf ondervraagden herkenden, is het Energielabel. Het EKO-keurmerk komt 55 procent van de Nederlanders bekend voor. De andere keurmerken worden veel slechter herkend: Milieukeur (37 procent), Energy Star label (23 procent),Top 10 energiezuinige apparaten (16 procent) en TCO (12 procent).

Eigen PR
Webwinkels laten grote kansen liggen op het gebied van de eigen PR. In een product- en winkelvergelijking kan elk onderscheidend element de doorslag geven voor een consument. Dat geldt zeker voor milieuvriendelijkheid. Webshops zouden veel duidelijker aan kunnen geven wat hen onderscheidt van de minder bewuste concullega's. Kieskeurig laat webwinkels bijvoorbeeld hun milieubewuste karakter naar voren brengen. Aangesloten shops kunnen in de rubriek 'de winkel stelt zich voor' vertellen hoe milieubewust zij zijn.

De bereidheid is groot, maar de informatie ontbreekt


Ook een gerichte advertentiecampagne over het milieuvriendelijke karakter van uw winkel kan het aantal bewuste bezoekers stimuleren. Een duidelijke positionering op het gebied van milieubewustzijn zal zeker vele consumenten aanspreken. Juist nu, omdat iedereen de mond vol heeft van klimaatverandering en duurzaamheid.

Stimuleer verkopen
Voor webwinkels loont het dus om tijd, geld en energie te steken in informatie voor de milieubewuste onlineconsument. Niet alleen converteert een goed geïnformeerde consument altijd beter, ook stimuleert aandacht voor het milieu een betrouwbaar imago. En dat dit op zijn beurt weer een positieve invloed kan hebben op de online-verkoop, spreekt voor zich. Maar maak het wel concreet, houd het niet bij loze kreten en doe geen onterechte claims.

Minouk Fieggen-Verkerke is hoofd marketing bij Kieskeurig.nl














Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008