Twinkle | Digital Commerce

Eerste pagina met zoekresultaten steeds belangrijker

2017-05-26
170120
  • 1:15

Het belang om hoog in de zoekresultaten verschijnen, is de afgelopen jaren verder toegenomen. Internetgebruikers klikken steeds vaker op een zoekresultaat die op de eerste pagina met resultaten staat. Als de gezochte site er niet tussen staat, past de gebruiker al snel zijn zoekopdracht aan.

Dat blijkt uit de Blended Search Results studie die iProspect tussen december 2007 en januari 2008 heeft laten uitvoeren onder ruim 2400 Amerikaanse volwassenen.

Van de ondervraagden blijkt 68 procent te klikken op een zoekresultaat op de eerste pagina met resultaten. In 2006 was dit aantal nog 62 procent en in 2002 zelfs nog 48 procent.

Bovendien blijkt dat steeds minder internetters verder kijken dan de derde pagina met zoekresultaten. Tegenwoordig doet nog maar 8 procent dat. In 2006 was dit nog 10 procent en in 2002 ongeveer één op de vijf.

Bijna de helft van de internetters blijkt zijn zoekopdracht te wijzigen als blijkt dat de gezochte site niet op de eerste pagina met resultaten staat. Meer dan negen op de tien gebruikers verandert de zoekopdracht als blijkt dat de eerste drie pagina's met zoekresultaten niet de gezochte site blijkt te bevatten.

Van de ondervraagden denkt 39 procent dat de bedrijven die hoog in de zoekresultaten verschijnen, ook de grootste zijn in hun vakgebied. Dit besef is de afgelopen jaren toegenomen. In 2002 dacht nog maar een derde van de internetgebruikers dit.