Twinkle | Digital Commerce

eBay en Marktplaats.nl als marketinginstrument

2017-05-26
  • 3:44

TRAFFICMACHINE

Wie slim omgaat met webdiensten als eBay en Marktplaats, kan niet alleen wat extra omzet draaien. U helpt de webshop mogelijk ook aan klanten voor de lange termijn. Eigenlijk moet u als ondernemer deze sites zien als marketinginstrumenten. Gratis in het slechtste geval, direct lonend als het goed gaat.

Tekst: Bart Nagel

Dat eBay met 59 miljoen unieke bezoekers per maand (november 2007) en Marktplaats.nl met 5,6 miljoen unieke - en voornamelijk Nederlandse - bezoekers per maand (november 2007) interessante kanalen zijn, mag duidelijk zijn. Wat betreft bereik kan niemand die iets online wil verkopen eromheen. De populariteit van de twee websites wordt nog eens onderstreept door de zoekmachinepositie die ze hebben verworven. Wie in Google of een andere zoekmachine een keyword ingeeft dat een productnaam of type in zich heeft, wordt al snel gewezen op advertenties van eBay en Marktplaats.
En daarin zit hem precies de kracht voor webwinkels. Het plaatsen van advertenties op eBay en Marktplaats helpt u aan bezoekers die zeer ver in het koopproces zitten. Het zijn geen achteloze voorbijgangers die uit voorzichtige nieuwsgierigheid een blik op je etalage werpen. Nee, het zijn potentiële kopers die via zoekopdrachten en specifieke interesse browsen tussen producten die passen bij het aanbod van uw website. Het is alsof uw producten op de schappen liggen van een warenhuis, precies op die afdeling waar alle producten liggen die passen bij uw assortiment. U lift gratis mee op het winkelende publiek van een ander.

Bugaboo
Een voorbeeld: in de Marktplaats-categorie 'Kinderen en Baby's' worden op ieder moment honderden kinderwagens van het merk Bugaboo aangeboden. Deze categorie is binnen Marktplaats.nl zeer populair. Per maand komen er anderhalf miljoen unieke bezoekers kijken en dagelijks worden er in die categorie maar liefst 60.000 advertenties geplaatst. Het is dus een zeer actief kanaal waar kopers en verkopers van kinder- en babyspullen zich verzamelen. Een willekeurige webshop met babyartikelen kan daar bepaalde producten adverteren. Daarmee wordt een extra retailkanaal aangeboord en slim marketing bedreven. Een webshop die van dit kanaal gebruikmaakt is Baby-kidsoutlet.nl. Tussen de advertenties van ouders met kinderen die uit hun winkelwagen zijn gegroeid, staan ook aanbiedingen van deze webwinkel. Baby-kidsoutlet.nl neemt het marktplaatskanaal zeer serieus. Het bedrijf heeft er de status van 'gecontroleerd verkoper'. Dat betekent dat de verkoper identiteitsgegevens aan Marktplaats.nl heeft verstrekt waardoor deze de kopers bescherming kan bieden. Tegelijkertijd staat de bedrijfsnaam weergegeven. Haal die door Google en je komt direct bij de webshop en ziet de rest van het aanbod. En daar speelt het bedrijf handig op in. Bij één van de advertenties staat veelzeggend: 'Dit is een aanbieding van BABY-KIDSOUTLETSTORE. ALTIJD DE GOEDKOOPSTE.'

Extra verkooppunt
Wel moet worden gezegd dat eBay niet happig is op het direct wegsleuren van klanten. Het is daarom bij eBay ook haast onmogelijk om je webadres in een advertentie te stoppen. De veilingsite haalt diens inkomsten grotendeels uit afgeronde verkoopprocessen en kopers die buiten eBay om slagen, dragen daar niet aan bij. Het is dus een subtiel spel.

Wie het slim speelt, ziet de beide sites als een verlengstuk en neemt het kanaal serieus als verkooppunt. Wellicht moet u dan wat spelen met uw prijs om te concurreren. En: ja, er moet een paar procent worden afgedragen als er iets wordt verkocht. Maar als u een product weet te verkopen via deze kanalen, hebt u wel een klantcontact te pakken zonder kosten. Sterker nog: u verdient eraan. En als u toch contact hebt met die klant, dan kan het marketingspel beginnen. Het is dan zaak de klant te laten weten wie de leverancier is. Stuur dus bij de verzending voldoende materiaal mee dat duidelijk maakt dat meer en vergelijkbare producten verkrijgbaar zijn bij uw webwinkel.
Er zijn ook andere subtiele mogelijk-heden om traffic van eBay en Marktplaats.nl naar de site te halen. De advertenties bestaan immers uit beeld en tekst. En niets weerhoudt u ervan om bijgaande foto's te bewerken en steeds te brandmerken met uw url.


eBay-truc
Een slimme truc om via eBay traffic binnen te halen, is het schrijven en verkopen van een ebook. Dit zijn digitale papers, rapporten of een beknopt boekje verpakt als pdf-document. In Noord-Amerika is het redelijk gebruikelijk dat webwinkels dergelijke papers schrijven en daarin advies verkopen. Denk bijvoorbeeld aan een verkoper van spullen om zelf bier en wijn te maken. Die schrijft een ebook over hoe je stapsgewijs te werk gaat en verkoopt dat voor een bedrag van één of twee dollar. En in dat ebook wordt uiteraard duidelijk gemaakt dat de behorende spullen in de webwinkel op je staan te wachten. Klinkt wellicht vergezocht, maar met de enorme stromen traffic en geweldige zoekmachineposities is het een kansrijke marketingtruc. En omdat eBay draait op PayPal zijn de micropayments ook een fluitje van een cent.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008