Twinkle | Digital Commerce

Slimme betaalmogelijkheden verhogen conversie

2017-05-26
  • 3:01

DE FLOW VAN BESTELLEN NAAR BETALEN

Wie de betalingsafhandeling van zijn webwinkel goed afstemt op de wensen van de klant, kan de omzet aanmerkelijk vergroten. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat klanten ook daadwerkelijk kopen en niet op het laatste moment afhaken? Een praktisch stappenplan helpt u een aardig eind op weg.

Tekst: Paul Verstappen 

In zo min mogelijke clicks van bestellen naar betalen: dát is de eerste belangrijke stap op weg naar een uitgekiende betaalafhandeling. Klanten willen namelijk vooral duidelijk weten waar ze aan toe zijn. 'Zorg voor de juiste "flow" in het aankoopproces', noemt Nico van Miltenburg dat. Als country manager bij Ogone, Europees aanbieder van online-betalingsdiensten, helpt hij verschillende webwinkeliers allereerst om alle overbodige handelingen te schrappen. Er wordt soms hevig gesnoeid in kliks, zodat de bezoeker zich niet door allerlei onnodige, extra webpagina's hoeft te worstelen.

Huisstijl
Vervolgens is het van belang dat de betaalpagina aansluit bij de huisstijl van de webwinkel. Zo wordt de rust in het aankoopproces behouden en wekt u als webwinkelier vertrouwen bij de klant. Dat kan eenvoudig door goed te letten op de kleurstelling en het lettertype. Het lijkt een inkoppertje, maar volgens Van Miltenburg gaat het hier nog te vaak mis. 'Voorkom bijvoorbeeld een witte betaalpagina, want dit schrikt bezoekers af', adviseert hij. Ook kun je de betaalpagina direct in de site van de webwinkel plaatsen. 'Met een dynamische template worden de financiële gegevens dan op de beveiligde pagina van de betalingsdienstverlener ingevuld in de website van de webwinkelier zelf.'

Betaalmethoden
En dan is het moment aangebroken om de betaalmethoden eens kritisch tegen het licht te houden. 'Toon altijd meerdere betaalmethoden, zodat de consument kan kiezen', adviseert Van Miltenburg. 'Maar laat dan wel betaalmethoden op maat zien. Dus voor Belgische klanten ook de lokale betaalmethoden, bijvoorbeeld BanContact/MisterCash.' Dat heeft twee voordelen. Het verhoogt de herkenbaarheid van de ondernemer en voor een Nederlander die in het buitenland zaken doet, kan het de conversie ook daadwerkelijk verhogen. 'Als je de winkelformule wilt uitrollen naar het buitenland, kun je je betaalplatform dusdanig instellen dat wanneer een Belgische klant een betaling doet, hij niet wordt belast met het iDeal-logo.

Gemak
Daarnaast is het ook belangrijk dat het klanten zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. Met toestemming van de consument kunnen financiële gegevens worden opgeslagen in een beveiligde omgeving bij een dienstverlener als Ogone. De regels van banken of creditcardmaatschappijen worden hierbij nageleefd. De consument kan dan met een persoonlijke code betalen. Van Miltenburg: 'Op deze manier is het niet nodig om telkens alle gegevens in te kloppen.'

Cross-selling
Volgens van Miltenburg kan er ook op het moment dat het betaalproces is afgerond, nog veel extra winst worden geboekt. Dat kan door zogenaamde cross-sellingmogelijkheden toe te passen. Van Miltenburg hierover: 'Een klant kan na zijn aankoop naar een pagina van de webwinkel worden geleid, waarop de winkelier deze klant persoonlijk bedankt voor zijn aankoop. Vervolgens kan hij de bezoeker eventueel attenderen op aanvullende producten.' Een klant die een iPod heeft aangeschaft, wordt bijvoorbeeld daarna naar een pagina gebracht waar hij of zij ook accessoires kan kopen, zoals een speakerset, een bijpassend beschermhoesje of oordopjes. Er worden dan geen extra verzendkosten in rekening gebracht. Voor de ondernemer is dat ook gunstig: de iPod is nog niet uitgeleverd, dus hij kan de aanvullende producten eenvoudig meeleveren.'



Nog meer tips
• Toon altijd een orderbevestiging.
• Stuur een e-mailbevestiging met daarin de status van de bestelling en de betaling.
• Laat op de website altijd het telefoonnummer zien.
• Vang klanten die op annuleren hebben geklikt op en breng ze terug naar de betaalpagina, of pagina met alternatieve betaalmethoden.
• Stuur een e-mail ter bevestiging van het versturen van de goederen en bedank de consument voor zijn of haar aankoop.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2008