Twinkle | Digital Commerce

Ook religie verkoopt prima online

2017-05-26
  • 3:42

Abdij beheert succesvolle webwinkel

 

Hoewel de kerken leeglopen, blijft de behoefte aan spirituele diepgang bestaan. De Norbertijnen van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther spelen daarop in met Berneboek.com, een webwinkel voor religieuze en spirituele boeken. Directeur Bert Brouwer pakte het bedrijfsmatig aan.

Tekst: Paul Verstappen

'Alles wat maar iets meer diepgang heeft dan het gemiddelde betere boek, kun je bij ons vinden', zegt Bert Brouwer, directeur van Berneboek.com. De kerken mogen dan wel leeglopen, het geloof blijft een rol spelen, aldus deze ondernemer. 'Alleen probeert iedereen hier nu zijn eigen invulling aan te geven.' Bij Berneboek.com kunnen deze mensen grasduinen in boeken over rouwverwerking en uitvaart, theologie en esoterie, eerste Communie en Vormsel projecten, gedichtenbundels en kinderbijbels. Maar je kunt er ook terecht voor religieuze teksten.

Stoffig imago

Sinds oktober 2006 is Berneboek.com online. Brouwer: 'We merkten dat de omzet van de fysieke boekwinkel terugliep. Dan zoek je naar nieuwe mogelijkheden.' De gedrukte catalogus werd op het web geplaatst, maar Brouwer wilde de zaken professioneler aanpakken. 'Ik wilde niet slechts een beetje kruidenieren.' De bedrijfsmatige aanpak blijkt onder andere uit de samenwerking met Tribal Internet Marketing. Voor Jan Beekwilder, commercieel directeur van dit internetmarketingbureau, is Berneboek.com een bijzonder project. 'Boeken en een Abdij worden vaak als "stoffig" ervaren. Het beeld dat hier 88-jarige mannetjes rondlopen is daarbij snel gevormd, maar dat is volkomen misplaatst.' 

'Ik wilde niet slechts een beetje kruidenieren'

'In januari 2007 zijn we begonnen met een Google AdWords-campagne', vertelt Beekwilder. 'Eerst bescheiden met honderd zoekwoorden, maar dat is uitgebreid naar een campagne waarin nu meer dan 7.500 titels en auteurs zijn opgenomen. Hierbij wordt ADChieve ingezet. Dat is een applicatie om zoektermenbeheer binnen Google AdWords te automatiseren en te koppelen aan het actuele productaanbod. Zo kun je het rendement van AdWordscampagnes sterk verbeteren. Het programma houdt automatisch bij welke producten nieuw zijn in het assortiment en welke producten niet meer op voorraad zijn.' ADChieve verwijdert vervallen producten - en alle daaraan gerelateerde zoektermen - uit de campagne. Ook nieuwe producten in het assortiment worden gesignaleerd. Brouwer: 'Wat wij op internet tonen, hebben we dus ook op voorraad in de fysieke winkel. Als mensen bij ons bestellen, kunnen we de volgende dag leveren.'

Omzetstijging

Brouwer merkt dat deze aanpak werkt. 'We zien de bezoekersaantallen maandelijks stijgen. Ik streef ernaar om binnenkort 15 duizend bezoekers per maand in de webwinkel te ontvangen.' Beekwilder vult dit aan met enkele kerngetallen. '80 procent van de bezoekers komt uit de zoekmachines. Dat betekent dat een grote groep nog niet bekend was met de Abdij van Berne. Ze landen bij een winkel waar ze vinden wat ze zoeken. Dat er een abdij achter zit, speelt daarom voor protestanten, moslims of joodse gelovigen een minder grote rol.' Het aantal bezoekers dat via Google Berneboek.com bezoekt is na de campagne verviervoudigd. 'Ongeveer 50 procent van de omzet komt van bezoekers die afkomstig zijn uit de zoekmachines. In 2008 gaan we de internetmarketing verder optimaliseren, met extra diensten als Analytics, SEO, linkmarketing en website usability.' De Google AdWordscampagne heeft ook bijeffecten, aldus Brouwer: 'We krijgen bijvoorbeeld mensen in de fysieke winkel, die ons via internet hebben gevonden. Klanten nemen de moeite om vanuit het hele land naar Heeswijk-Dinther te komen.' Is dat dan meteen een leuk dagje uit? 'Iemand die bij ons binnenkomt heeft amper tijd om in de omgeving rond te wandelen. Ze krijgen een kopje koffie en blijven vaak meer dan drie uur in onze winkel rondsnuffelen.'

Persoonlijke aandacht

De webwinkel geeft veel persoonlijke service. 'Als bij een bestelling een onjuist e-mailadres wordt opgegeven, belt een van onze medewerkers de mensen even op. Er zitten echte mensen achter Berneboek.com. Dat kost wel geld en tijd, maar je krijgt er wel een tevreden klant voor terug.' Vooruitbetalen is niet nodig. 'Een bewuste keuze', zegt Brouwer. 'Als wij als Abdij geen vertrouwen meer in de mensen hebben, waar staan we dan nog in deze maatschappij?' Daarom gaan alle leveringen op rekening, met een vriendelijk verzoek om per omgaande tot betaling over te gaan . 'En dat gaat goed, want ik hoef nauwelijks herinneringen te sturen.'

Resultaat

Brouwer investeert ook op andere manieren in goede contacten met de klanten. Bij iedere zending voegt men een handig notitieboekje toe. 'We hebben in korte tijd achttienduizend notitieboekjes verspreid. Je komt ze nu echt overal tegen! Daarnaast versturen we elke veertien dagen een nieuwsbrief, die wordt geschreven door een Norbertijn die als medewerker aan Berneboek.com is verbonden. Daarin worden nieuwe boeken aangekondigd en soms zetten we een oudere titel in het zonnetje. Dat werkt. Bij deze boeken zie je dan ook direct resultaat in de verkoop. Maar je moet dat ook weer niet overdrijven door elke week een nieuwsbrief te schrijven, want dat gaan klanten als vervelend ervaren.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008