Twinkle | Digital Commerce

Voorraad kost geld. Hoezo?

2017-05-26
170130
  • 1:56

Een tip voor startende winkeliers: denk goed na over de verhouding tussen opslag en verkoop.

Sinds de Webwinkel Vakdagen heb ik veel contact met starters. De meest voorkomende vraag is (uiteraard): Wat kost het uitbesteden van de fulfilment? Mijn antwoord is dan: Wat denkt u te gaan opslaan en wat zijn de te verwachten verkopen?

Waar ik dan op doel is dit: stel je wilt een schoenenshop starten. Je gaat 10 modellen aanbieden, elk in 5 maten.

Dat is nog niet eens zo heel veel dus. Maar een fulfilmentbedrijf wil graag snelheid en efficiency. Dat betekent dat al die schoenen niet op één stapel op elkaar kunnen. De 10 modellen moeten naast elkaar liggen, ‘voor het grijpen’. En de maten kunnen er dan per model bovenop, maar liever niet. Je zult altijd zien dat iemand maat XXL wil hebben, dus moet de stapel eraf, doos ertussen uit etc. Allemaal gedoe, dat handjes en dus geld kost. Wat ons betreft liggen er dus 10 x 5 = 50 verschillende schoenendozen naast elkaar. Dat is ruim 15 meter.

En dan is er nog de bulkopslag. Want er moet ook lange termijn voorraad zijn. Dat kan dan weer zo veel mogelijk wel op elkaar (per model), maar ‘t kost toch een paar palletstellingen.

En hoeveel verkoop is er dan? Tja, 10 paar per maand? Wacht even zeg ik dan, dus als ik ’t goed begrijp wilt u 15 meter magazijnruimte bezetten, plus een paar palletstellingen om 10 paar schoenen te kunnen verkopen? Wat dat niet kost! Voorinvestering voorraad, opslagruimte, verpakkingsmateriaal (ook opslaan en inkopen) …. Enfin, ik denk dat u het niet gaat redden.

De schoenenshop is een willekeurig voorbeeld. Maar wel werkelijkheid. De meeste starters denken onvoldoende na over de verhouding tussen opslagkosten en verkoop. Oftewel: de doorloopsnelheid. De meest succesvolle shops hebben een voorraad staan waarvan de ‘doorloop’ 2 weken is: er staat een voorraad die binnen 14 dagen helemaal op is. Op dag 12 wordt er dus nieuwe voorraad aangeleverd. En dan maakt het dus niet uit of dat 15 of 100 meter stellingruimte is: het brengt direct geld op. Maar stilliggende voorraad? Dat mag niet! Bereken dit dus goed in uw plannen.

Als u dus wilt weten wat fulfilment kost -zelf doen of uitbesteden- wees dan slim: stel in eerste instantie een beperkt assortiment samen dat zich makkelijk laat opslaan en grijpen. Dus geen 10 modellen in 5 maten, maar liever 5 modellen in 10 maten. Wat is het verschil? Denk daar maar eens over na, en betrek ook de verkoopkansen, dus de doorloopsnelheid, hierbij.