De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet grenzen stellen aan de prijsafspraken die grote merken met online retailers maken. Het zogeheten dual pricing is niet alleen in het nadeel van de consument maar ook de retailer.
Dat zei Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging Thuiswinkel.org, donderdag tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.
Volgens Jongen zijn leveranciers die prijsafspraken maken met online winkels al jaren een probleem, maar wordt het probleem steeds groter. 'Grote merken mogen afspraken maken met een enkele winkel, maar als het gaat om een hele sector, dan moet de NMa dat uitzoeken', vindt Jongen. De Thuiswinkel.org zou dit probleem al aangekaart hebben bij de mededingingsautoriteit.
Waarschijnlijk besteedt het tv-programma Kassa morgen in de uitzending ook aandacht aan de prijsafspraken tussen leveranciers en online retailers.
Dual pricing is conceptueel en juridisch een achterhaalde zaak. Juridisch wordt dit in de toekomst via EU wetgeving waarschijnlijk zelfs onmogelijk gemaakt. Fabrikanten van A merken echter roepen de huidige problemen EN eventuele toekomstige zeer strenge wetgeving zelf over zich af. Hoe makkelijk zou het zijn om ongeveer de volgende kortingstructuur open en bloot in de markt neer te leggen; iedereen een netto prijs van X, waarboven enkel nog performance gerelateerde kortingen mogelijk zijn, voor bijv. fysieke display', POS materiaal, factuurkorting, online display etc. Het moge dan duidelijk zijn dan zowel online only retailers noch bricks only winkeliers niet alle kortingen kunnen realiseren. Dankzij een open structuur echter is het probleem voor zowel fabrikant alsmede winkelier/etailer onmiddelijk opgelost.
in de een na laatste zin (Het moge duidelijk zijn ...) zit een dubbel negatief. Het woordje 'niet' dient te vervallen.
Niet alleen bestaat er nog steeds dual pricing maar er zijn nog steeds veel leveranciers (met namen de A merken) van leveranciers die botweg weigeren only online winkeliers te leveren. De zogenaamde afspraak om advies prijzen te hanteren wordt met voeten getreden door met name brick only winkeliers. Conny Smeekes http://www.kadoxl.nl