Twinkle | Digital Commerce

Porno-industrie worstelt ook met conversieproblemen

2017-05-26
170130

Hoewel de porno-industrie op het eerste gezicht een heel aparte wereld lijkt waarin makkelijk geld kan worden verdiend, worstelen adult webmasters ook met de vraag hoe ze meer aan hun bezoekers kunnen verkopen. Een aantal Amerikaanse webwinkeliers vertelt over hun pogingen om de verkoop te laten groeien.

Tekst: Edwin Feldmann

Wendy Williams is een zogeheten shemale die een eigen filmproductiebedrijf runt en via Hotwendywilliams.com diverse pornofilms verkoopt. Williams verkoopt haar eigen dvd's makkelijk omdat de bezoekers van haar site interesse hebben in haar werk, zo vertelt ze tegenover AVN Online.

Ze verkoopt ook andere dvd's als daar vraag naar is. 'Omdat ik zelf in de pornowereld zit, ben ik altijd op de hoogte van de wensen van de consument. Als er een titel is waar veel vraag naar is, zorg ik dat ik die op voorraad heb.'

De online verkoop levert Williams slechts een klein deel van haar totale omzet op. Toch blijft ze met de online verkoop doorgaan, zo zegt ze, om de trouwe klanten, die altijd de nieuwste titels kopen, wat extra service te verlenen.

Williams doet veel om haar eigen dvd's te verkopen. 'Ik heb een database van geregistreerde bezoekers, Yahoo fanclubleden en nieuwsbriefabonnees die ik op de hoogte stel van nieuwe producten.' Met het benaderen van deze mensen heeft ze meer kans dat ze iets verkoopt, dan als ze de gemiddelde consument aanspreekt, stelt Williams.

Verder biedt ze kortingen op haar website als de klant bijvoorbeeld drie dvd's koopt. 'Ik verkoop altijd voor de pre-order prijs die doorgaans vijf dollar lager is dan de normale prijs.' Omdat ze wel moeite heeft om op te boksen tegen de grote pornofilmmaatschappijen, wil ze in de toekomst een eigen lijn met seksspeeltjes opzetten.

Grote borsten

Een heel andere doelgroep wordt aangesproken door eBoobstore.com. Deze webwinkel verkoopt alles op het gebied van grote borsten. De site beweert de grootste collectie films met grote borsten te hebben. 'Ons publiek bestaat vooral uit mannen, van alle nationaliteiten en rassen.'

Om klanten alvast lekker te maken, gunnen ze bezoekers op de site bijna overal een sneak peak in de vorm van trailers en foto's van een bepaalde video. De site adverteert ook in geprinte media. 'We zorgen ervoor dat in elke advertentie het adres eBoobstore.com voorkomt', vertelt manager Erasmo Labaut.

Ook verstuurt de winkel mailings over nieuwe producten naar klanten die eerder iets hebben besteld. 'Onze marketing is erg traditioneel omdat we hebben gemerkt dat het bestoken van een grote groep internetters tijdverspilling is. Het merendeel van de internetters heeft al snel genoeg van grote borsten. En het is moeilijk te geloven, maar er zijn ook mannen die helemaal niet van grote borsten houden', grapt Labaut.

De bestsellers van de webwinkel zijn de dvd's "Teen tit dreams" en "Busty big-uns". Het zijn niet eens hardcore pornofilms, merkt Labaut verbaasd op. De markt voor grote borsten bestaat hoofdzakelijk uit mannen die vrouwen met grote borsten liever zien masturberen dan dat ze aan het vrijen zijn.

Het probleem waar Labaut mee kampt is dat er weinig nieuwe producten op de markt komen voor deze specifieke doelgroep. De winkeliers zoekt de vernieuwing daarom in de kleine dingen, zoals een muismat die de vorm heeft van een borst. 'Ook verkopen we speeltjes met ons merk erop.'

Shops

Van een heel andere orde is NicheShops.com, een affiliate website die anderen in staat stelt om op de site een eigen pornowebwinkel te openen. Op dit moment zijn drie webshops erg succesvol: Extremerestains.com voor fetish-liefhebbers, Boyzshop.com en Jennasloveshop.com.

Volgens Ari Suss van NicheShops zijn er ongeveer duizend affiliates. Om de samenwerkingen te laten slagen, helpt hij de winkels met het werven van klanten. 'Belangrijk daarbij zijn goede adressen voor de webwinkels. Het is belangrijk dat klanten de winkel makkelijk kunnen vinden', aldus Suss.

Om de bezoekers over te halen om iets te kopen, biedt NicheShops zogeheten "daily specials", dagelijkse aanbiedingen met willekeurig geselecteerde artikelen die gedurende die dag 20 procent goedkoper zijn.

Dit is een heel effectieve methode gebleken, die ervoor zorgt dat klanten elke dag even terugkomen om de aanbieding van de dag te bekijken, weet Suss. Ook voegt NicheShops nieuwe artikelen toe aan zijn affiliate-winkels. We ontwikkelen niet alleen de look and feel voor een site, maar we verschaffen ook banners die direct doorverwijzen naar producten.

Tot slot stimuleert NicheShops zijn affiliates door ze te belonen met het Bonus Toy Program. 'Elke maand bieden we webmasters de mogelijkheid om enkele producten te verkopen waarvan zij de helft van de prijs in eigen zak mogen steken. Want', zo weet Suss, 'er is niets dat mensen zo motiveert als geld.'