Twinkle | Digital Commerce

Marketingfacts: 13 procent verwijdert zijn cookies

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:20

cookiesHet werkelijke aantal unieke bezoekers ligt voor websites waarschijnlijk veel lager dan de statistieken op dit moment aangeven. Onlangs bleek in de Verenigde Staten al dat één op de drie internetters regelmatig zijn cookies verwijdert. Uit een onderzoek onder lezers van Marketingfacts blijkt dat hier in Nederland wel mee te vallen. Ongeveer 13 procent van de bezoekers schoont regelmatig zijn first party cookies op.

De marketingsite heeft een test gedaan met zogeheten flash cookies. Daarbij worden kleine tekstbestanden op basis van Macromedia Flash Player gebruikt. Deze zijn tijdens de test door bijna alle lezers van Marketingfacts geaccepteerd. Na een maand had 0,1 procent van de bezoekers zijn flash cookie verwijderd. Bij de gewone cookies was 13 procent na een maand verwijderd.

Aanleiding voor het bezoekersonderzoek waren cijfers van Comscore (pdf) waaruit bleek dat 31 procent van de Amerikaanse regelmatig zijn first party cookies verwijdert. Hierdoor zien websites bezoekers ten onrechte als nieuw en uniek aan.

Deze onderzoeken hebben dus gevolgen voor de bezoekersaantallen van websites. 'Met de uitkomsten van Comscore in het achterhoofd, is een maandelijkse cookie deletion van slechts 13 procent erg weinig', schrijft Koen Penders op het marketingblog. Ook is het aantal nieuwe bezoekers hierdoor 16 procent lager dan de statistieken aangeven.

Penders merkt overigens tot slot op dat de bezoekcijfers nog altijd onnauwkeurig kunnen zijn. 'Een fysieke bezoeker kan via eenzelfde website via meerdere computers benaderen waardoor hij dubbel wordt geteld.'