Twinkle | Digital Commerce

Interview: Truckhunters in tweedehands

2017-05-26
570272
  • 6:30

Zwitserse tassenmaker Freitag opent Nederlandse webwinkel

Freitag ontwerpt, vervaardigt en verkoopt tassen. Handgemaakt, niet door Chinese kinderhandjes, maar door volwassen Zwitserse handen. De webshop heeft onlangs een grote restyling ondergaan en nu is het tijd om ons land te veroveren met een Nederlandse webwinkel. Want de doelgroep is hier ruimschoots aanwezig, weet commercieel manager Filippo Castagna: 'Mensen die liever de fiets pakken dan de auto. En Nederlanders zijn erg thuis in webwinkelen.' Dat wordt een belangrijke stap, volgens Freitag.

Tekst: Marieke Verdonk

Twee mannen rijden fulltime over de snelwegen van Zwitserland. Ze zijn op zoek naar vrachtwagens met mooie dekzeilen. Ze kunnen elke kleur gebruiken, maar het is de sport om ook heel bijzondere te vinden, met heel veel kleuren bijvoorbeeld, of met een apart dessin. Als ze iets moois hebben gespot, noteren ze de gegevens van het bedrijf waar de vrachtwagen voor rijdt en gaan ze bellen: of ze het dekzeil mogen hebben, wanneer het aan vervanging toe is. 'Dat zijn onze truckhunters', legt Filippo Castagna uit. Hij is 'head of Commercial' bij het Zwitserse bedrijf Freitag. 'Bij de meeste bedrijven krijgen inkopers een bepaald budget waarmee ze materiaal kunnen kopen. Bij ons is het: hoe meer, hoe beter. Jaarlijks verbruiken we 200 ton vrachtwagendekzeil. We hebben niet snel te veel.'

150.000 producten
Samen met 75.000 fietsbinnenbanden en 25.000 autogordels maakt Freitag er tassen van. En accessoires ('successoiries') als portemonnees en creditcardhouders. In totaal zo'n 150.000 unieke producten per jaar. Al het materiaal is tweedehands, want dat is de kern van de producten van Freitag: gebruikte materialen in een nieuwe, totaal andere context plaatsen. Dat is tot in de winkels doorgevoerd: de flagship store in Zürich is opgebouwd uit zeventien - uiteraard - gebruikte containers. Een wonderlijke toren in een industrieel gebied. Geen andere winkels in de wijde omtrek, maar aan aanloop geen gebrek. Zonder ooit te hebben geadverteerd. 'Het product doet het werk', weet Castagna. 'Het succes is helemaal gebouwd op mond-tot-mondreclame. Het duurt even, maar we hebben in de loop der jaren een bepaalde cultstatus weten te bereiken.'

Museum of Modern Art
In 1993 begonnen de gebroeders Daniel en Markus Freitag met de hand tassen te vervaardigen van dekzeil, binnenbanden en autogordels. Eigenlijk zochten de netafgestudeerde designers een functionele, stevige en waterdichte tas om hun ontwerpen in te vervoeren, maar het resultaat is dat ze tassenontwerpers zijn geworden.
Veertien jaar later worden de producten nog steeds met de hand gemaakt. De broers hebben meer dan veertig verschillende ontwerpen op hun naam staan, waarvan één van de eerste een plek heeft gevonden in het Museum of Modern Art in New York - wat voor een deel ook de cultstatus verklaart.

'We staan met één been in de mode en met het andere in design', zegt Castagna. 'Door het hergebruik van materialen en doordat elk product handgemaakt en uniek is, spreken we een bepaalde doelgroep aan. Jonge, bewuste mensen, met aandacht voor het milieu en duurzaamheid. Mensen die liever de fiets pakken dan de auto. En dat is één van de redenen waarom we onze bakens verzetten naar Nederland, fietsland bij uitstek en heel erg thuis in webwinkelen. Want dat wordt een belangrijke stap voor ons, een Nederlandse webwinkel.'

Realistische kleuren
In de productiehal in Zürich - tegenover de winkel - komen de materialen binnen en worden ze met de hand gesneden. Vervolgens gaat het materiaal naar een naaiatelier in Frankrijk, Portugal of Tunesië en komt het complete product terug naar de productiehal waar het een zware kwaliteitstest moet ondergaan. Is dat oké, dan mag het product op de foto. Is de tas of accessoire voor de winkel, dan is het een eenvoudig plaatje. Maar komt het in de webshop, dan wordt het 360 graden rondom gefotografeerd, twee keer: open en dicht. 'Omdat elk product uniek is, krijgt het een eigen code en een eigen foto', legt Castagna uit. 'Voor de webshop is het uitermate belangrijk dat de kleuren met de realiteit overeenkomen.' Daarvoor investeerde Freitag in een eigen fotosysteem (zie kader: producten tonen). In de winkel liggen de tassen in kartonnen lades. Elke lade heeft aan de voorkant een foto van de tas die erin ligt; de enige manier om de grote hoeveelheid tassen en accessoires uit te stallen.

Met de nieuwe website die sinds september 2007 live is - de Nederlandse sinds december jongstleden - ziet Freitag het aantal retouren teruglopen van 3 naar 1 procent. 'Dat komt echt door de verbeterde fotografie', weet Castagna. 'We noemen de site niet voor niets: 'What You See Is What You Get.'

Zwitserse roots
De Nederlandse webshop is een kopie van de Zwitserse, maar dan in de Nederlandse taal. De verzending gebeurt vanuit Hamburg, waar ook een winkel van Freitag staat. Castagna: 'Hamburg verstuurt naar Europa en Zürich binnen Zwitserland en naar de rest van de wereld. We werken met UPS. Met de hoeveelheden die wij versturen, komen de kosten niet veel hoger uit dan wanneer we met een traditionele verzender zouden versturen. Met UPS zijn we verzekerd van 24-uurslevering.'

Een Nederlandse webwinkel, maar de url blijft Freitag.ch? 'We konden de Nederlandse url niet krijgen, net zo min als .com of. eu. Dus we houden het bij .ch. Het is ook geen geheim dat we een Zwitsers bedrijf zijn.' Integendeel zelfs, Freitag is erg trots op z'n Zwitserse roots en zal er dan ook nooit toe over gaan om de productie naar een land als China te verplaatsen. 'Het kan allemaal veel goedkoper. We kunnen automatiseren, het dekzeil automatisch laten snijden in pakketten van vijftig tegelijk. Maar dat willen we niet. We hebben werk voor 57 mensen in Zürich en drie in Hamburg en we maken een uniek product. We maken een typisch grote-stadsproduct, voor stadsmensen. We zullen dan ook nooit buiten de stad gaan zitten en al helemaal niet in een ander land.'


Naamsbekendheid vergroten
In 2008 wil Freitag meer aan marketing en pr gaan doen. Afgelopen december is het bedrijf begonnen met Google Adwords, als test. Doordat Castagna nu midden in de keywords zit, viel hem ineens op hoeveel mensen meeliften op het succes van de naam Freitag. 'Al onze concurrenten hebben "freitag" in hun keywords staan. Dat kan ongestoord, omdat wij die naam - als benaming voor een dag in de week - niet kunnen claimen. Kijk je op eBay, dan zie je zo twintig, dertig tassen van concurrenten die worden aangeboden met zinnen erbij als "Ich kaufte diesen Beutel am Freitag". Slaat nergens op, maar hij wordt gevonden door mensen die naar Freitag-tassen zoeken.' Het aantal winkels dat Freitag-producten gaat verkopen wordt - ook in Nederland - uitgebreid en het bedrijf wil gaan participeren in festivals en events om de naamsbekendheid te vergroten. Eén daarvan is de Nederlandse modevakbeurs de Modefabriek.
Op Flickr - een site waar consumenten foto's delen - is al een Freitag-community actief. Freitag zelf ontvangt zo'n vijftig mails per dag van fans met opmerkingen en tips, niet zelden vergezeld van een foto van de mailer met z'n Freitag-tas. Dat enthousiasme wil Freitag in de loop van 2008 naar de site vertalen door daar aan een community te bouwen met onder andere user reviews.


Producten tonen
Voor de ontwikkeling van de nieuwe site werkt Freitag samen met Unic Internet Solutions. De organisatie die al heel wat e-commerce trajecten tot een goed einde heeft gebracht, weet als geen ander hoe belangrijk een goede en kleurechte weergave van producten is. Jonathan Möller, partner binnen dit bedrijf en afgestudeerd als architect, bedacht een uniek systeem om binnen een minuut een product van alle kanten te kunnen fotograferen. Zijn idee is speciaal voor Freitag ontwikkeld tot een vrij robuuste oplossing. Het heeft een echte 'prototype look'. Door een met de hand aangedreven draaischijf, een ingenieus gemonteerd fototoestel en hier en daar een touwtje, ziet het er niet stabiel uit, maar het tegendeel is waar. Het werkt bijzonder goed en grote jongens als de Metro Group hebben al interesse getoond. Het plan is om een apart bedrijf op te zetten om dit product te kunnen vermarkten.


Freitag.ch in cijfers

aantal unieke bezoekers per maand: 105.000
aantal pageviews per maand: 4.650.000
aantal orders in de eerste twee kwartalen van 2007: 6.500
omzet in 2007: 15 procent van de totale omzet. Sinds de launch van de nieuwe site in september is dat percentage verdubbeld

Freitag algemeen
totaal aantal geproduceerde unieke producten per jaar: 150.000
aantal winkels: drie eigen winkels (F-Shops) en 350 retailpartners wereldwijd.

Dit verhaal verscheen eerder in Twinkle 1 2008