Twinkle | Digital Commerce

Belgische ondernemers introduceren eigen webwinkelkeurmerk

2017-05-26
170128
  • [nieuws]
  • 1:08

België is een keurmerk voor webwinkels rijker. Naast het bestaande BeCommerce-logo, is er nu ook een keurmerk van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo). Volgens de Unizo is het keurmerk nodig omdat 'er nogal wat beunhazen rondlopen die zich al te makkelijk verschuilen achter hun webwinkel'.

Een website die het Unizo-keurmerk draagt, moet correcte en volledige informatie over het bedrijf en de ondernemer achter de site bevatten, zo stelt de Unizo. Ook moeten de prijzen van de goederen of diensten, eventuele bijkomende leveringskosten, betalingsmogelijkheden en -voorwaarden en annuleringskosten duidelijk op de site vermeld staan.

'Amper 4 procent van de Vlaamse ondernemers kan een waterdichte online verkoop garanderen. Dat is veel te weinig', stelt de Unizo. Het nieuwe keurmerk moet de consument vooral vertrouwen geven en er op die manier toe leiden dat er consumenten eerder geneigd zijn om iets te kopen.

Om het label te bemachtigen, kunnen ondernemingen voor 350 euro (250 euro voor leden) een audit laten uitvoeren op hun online shop. Wie zijn webwinkel via een door Unizo erkende webontwikkelaar laat bouwen, mag het logo automatisch op zijn website plaatsen.

In 2005 introduceerde BeCommerce, de organisatie voor de Belgische thuiswinkelbranche, al een eigen keurmerk. Op dit moment dragen ongeveer 35 webwinkels dit logo.