Twinkle | Digital Commerce

Elektronisch factureren heeft potentie

2017-05-26
370236
  • [nieuws]
  • 1:42

Elektronisch factureren heeft veel potentie, maar is nog niet volledig doorgedrongen. Het aantal elektronische facturen groeit. Elektronisch factureren moet niet gezien worden als simpelweg een elektronische variant van de papieren facturering per post.

Dit blijkt uit Factureren 2007, uitgegeven door Innopay. Het rapport geeft een analyse van elektronisch factureren die beslissers moet bijstaan en de markt tot ontwikkeling moet helpen brengen.

Belofte

Elektronisch factureren is al ruim twintig jaar een grote belofte. Gezien het grote aantal facturen dat jaarlijks wordt verzonden (circa 1 miljard in Nederland en 27 miljard in Europa) en de grote aanmaak- en verwerkingskosten bij bedrijven (geschatte kosten per factuur respectievelijk 1 euro en 15 euro gemiddeld), liggen hier grote mogelijkheden voor besparingen. Mogelijkheden, want tot nu toe is volgens optimistische berekeningen slechts 3 tot 4 procent van het totale aantal facturen elektronisch. Politici zien daarom in elektronisch factureren een grote bijdrage aan de 'Lisbon Agenda' die van Europa per 2010 de meest concurrerende economie ter wereld moet maken.

B2C

In de business-to-consumer (B2C)-context is TNT Post in Nederland al jaren actief. Eerst met Privver en later in combinatie met Rabobank (Notabox). In 2006 is dit met de Standaard Digitale Nota verder gestandaardiseerd met andere grote banken (ABN AMRO en ING/Postbank), zodat het afleveren van facturen in de internetbankieromgeving mogelijk wordt. Ook het e-mailkanaal wordt voor factureren meer en meer gebruikt door diverse verzenders (onder andere webwinkeliers, telecom operators). In 2006 startte ook AcceptEmail, een partij die zich richt op e-mail als facturatiekanaal in combinatie met online betaalmethoden. Ook op Europees niveau is er een groei in B2C-initiatieven waarneembaar.

Conceptualisering

Elektronisch factureren is volgens de onderzoekers meer dan het elektronisch maken van bestaande papierstromen, maar (te)veel oplossingen zijn hierop nog gebaseerd. Elektronisch factureren is een netwerkactiviteit, met een (initiërende) verzendende kant en een (reagerende) ontvangende kant en in dat opzicht vergelijkbaar met telecommunicatie of betalingsverkeer. Elektronisch factureren biedt bedrijven de gelegenheid weer kritisch naar hun bedrijfsprocessen te kijken.