Twinkle | Digital Commerce

Direct Wonen mengt zich in strijd met Funda

2017-05-26
170136
  • [nieuws]
  • 1:39

Het Haagse bedrijf Direct Wonen, dat eerder dit jaar een beursnotering kreeg in Londen, mengt zich sinds kort ook op de markt van Funda en andere huizensites. Eigenaren van sites als Funda, Jaap.nl en Zoekallehuizen.nl zien elkaar geregeld voor de rechter. Het tekent de markt. Funda was 3 jaar geleden nog alleenheerser, nu heeft het geduchte concurrenten.

In mei van dit jaar nam DSB Bank een minderheidsbelang in Jaap.nl en eind vorig jaar kocht Rabobank Zoekallehuizen.nl. Nu komt er een partij bij: Direct Wonen. Het Haagse bedrijf haalde eerder dit jaar bij de beursgang aan de AIM in Londen 60 miljoen euro op. Direct Wonen heeft op zijn site een eerste versie van de zoekmachine voor koopwoningen gelanceerd. Met het aanbod van 136.000 woningen is het bij aanvang groter dan Funda (132.000) en Jaap.nl (126.000).

Ruim een jaar is er gewerkt aan de zoekmachine-portal met koopwoningen, vertelt directeur strategie Richard Westerhuis van Direct Wonen. 'We bieden toepassingen die mensen niet bij andere sites tegenkomen, zoals de mogelijkheid om te zoeken op prijs per vierkante meter. Ook kunnen ze de prijs vergelijken met de gemiddelde verkoopprijs van de afgelopen acht jaar.'

Zaak
Direct Wonen toont overwegend koopwoningen die op sites van makelaars zijn te vinden. Dat is geoorloofd, maar de informatie mag maar beperkt opnieuw worden weergegeven. Dat bepaalde de rechter deze zomer in een zaak waarbij makelaars vonden dat Jaap.nl een verbod moest krijgen op het 'leegplukken' van Funda. Westerhuis: 'We roepen makelaars op om zelf de informatie op onze site toe te voegen. Daar zijn geen kosten aan verbonden.' Over het verdienmodel achter de site met koopwoningen, houdt Westerhuis zich op de vlakte. Het ligt voor de hand dat Direct Wonen zijn hypotheektak Direct Hypotheken laat profiteren van de site. In september kocht het de hypotheekbemiddelaars Geldshop.nl en Financium (6,5 miljoen euro). 'We zullen hun producten via de site onder de aandacht brengen', aldus Westerhuis.





Bron: Fem Business / Persbericht