Twinkle | Digital Commerce

Haal traffic uit social sites

2017-05-26
  • 4:17

Tekst: Bart Nagel

Web 2.0 maakt traffic

Slim verkeer halen via Flickr en YouTube

Social media-websites zijn bijzonder populair. Sites als Flickr en YouTube behoren tot de bestbezochte ter wereld. Wie er een account opent en daar kijkers trekt, kan ook op de eigen website meer verkeer verwachten. Nu leidt meer verkeer natuurlijk niet gegarandeerd tot meer omzet, maar merk en bedrijf worden er wel degelijk bekender van.

Omdat internetgebruikers ervaren consumenten zijn, staat langskomen niet zomaar garant voor meer omzet. Dat geldt offline en online. Het mag de omzet dan nauwelijks verder helpen, social- en community-netwerksites spelen meer en meer een rol in hoe consumenten een merk, product of dienst beleven. Het kan daarom zeker geen kwaad om uw licht eens op te steken bij de social media-websites. Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat social- en community-netwerksites nog geen noemenswaardig effect hebben op de omzet. Slechts 12 procent van de online shoppers koopt er meer dan gepland door. De kansen liggen vooral op het gebied van merkbewustheid en -bekendheid. Want 29 procent van de online shoppers zegt betere koopbeslissingen te nemen na het bezoeken van dergelijke sites. Veel producten lenen zich er uitstekend voor om ze online te presenteren.

'De kracht van een goede -virale- marketingactie zit hem in het bevredigen van zeer basale menselijke behoeften'

Blender

Dat bijvoorbeeld het posten van video's op YouTube een slimme manier is van viral marketing bedrijven, bewijst het Amerikaanse blendermerk BlendTec. Het bedrijf heeft filmpjes op YouTube staan van directeur Tom Dickson in een witte laboratoriumjas met veiligheidsbril, die tal van objecten in zijn 'total blender' mikt om aan te tonen dat het ding alles verpulvert. De serie video's onder de noemer 'Will it blend?' heeft al heel wat voorwerpen naar de andere wereld geholpen: een iPod, mobiele telefoons, golfballen, een houten steel van een hark, knikkers, pennen, hockeypucks en ga zo maar door. De filmpjes zijn voorzien van een heerlijk jaren zestig televisiequiz muziekje en eindigen steevast met de opmerking: 'Yes, it blends!, ga naar www.willitblend.com voor meer.' Ondertussen staat het BlendTec-merk de hele tijd op de achtergrond te breinpenetreren. De video's zijn slim opgezet, hebben een gortdroge humoristische lading en zijn dan ook razend populair. Ze zijn miljoenen keren bekeken en hebben enorme ladingen traffic en merkbekendheid opgeleverd. Dickson zegt dat ook sales er flink van heeft geprofiteerd. Let wel: het gaat hier om filmpjes die doodeenvoudig in elkaar te zetten zijn. Het zijn geen uitgebreid geregisseerde video's maar simpele registraties van het verpulveren van vreemde objecten.

Vies, schokkend of grappig

Wat maakt een filmpje nu zo populair? Dat zijn een aantal kenmerken, die u zo op een rij zet als u bedenk wat u zelf graag doorstuurt aan anderen of op internet voor de lol bekijkt. Denk dan in termen als: hilarisch, schokkend, smerig, seks, persoonlijk en angstaanjagend. De kracht van een goede virale marketingactie - en daar hebben we het hier over - zit hem immers in het bevredigen van zeer basale menselijke behoeften. Met voorop de behoefte aan entertainment en vermaak.

Precies daarop speelt BlendTec in. En dat het terloops demonstreert dat hun blender ontzettend krachtig is en nagenoeg alles aan gort maalt, maakt het alleen maar krachtiger. Typ 'Will it blend?' in het zoekveld van YouTube en u vindt er tientallenopnamen om de truc eens af te kijken.


Flickr

Wat YouTube is voor video's, is Flickr voor foto's: een oneindige reeks aan beelden die met tags en andere gebruikersinformatie ('meest bekeken' bijvoorbeeld) doorzoekbaar wordt aangeboden. Ook daar is veel traffic te halen omdat het een van 's-werelds meest bezochte sites is. Foto's hebben echter een andere lading dan video's. Een meer persoonlijke lading. Foto's van uw zakentrips, beurzen en vakanties kunnen uw bedrijf wat meer gezicht geven. Doordat u bij Flickr een url kunt aanmaken, kun u ook hier uw vindbaarheid in zoekmachines vergroten. Een simpele truc is dan ook uw merknaam, bedrijfsnaam of eigen naam hiervoor te gebruiken. Een site als Flickr rankt hoog en zo kunt u via een omweg toch mensen bij uw webshop krijgen.

Maar Flickr kan nog veel meer. U kunt er productfoto's plaatsen met uitgebreide beschrijvingen. U kunt er een community opbouwen door een Flickr-group aan te maken waarbij u aanhangers van uw merk en producten samenbrengt. En u kunt er bovendien slim gebruik maken van tags die variëren van bijzonder tot algemeen en daardoor steeds relevant blijven. Denk daarbij aan woorden die te maken hebben met branche, bedrijf, product, merk, vestigingsplaats, regio, doelgroep. Die kunnen immers allemaal bezoekers opleveren, waarbij mogelijke interessante personen opduiken.

De insteek van posten op zowel Flickr als YouTube is steeds het genereren van verkeer. En in het meest gunstige geval is een bezoeker een prospect die vroeg of laat wat koopt.


Trucs

Los van de opzet zijn er een paar slimme trucs die BlendTec gebruikt, die ieder bedrijf of merk in zijn video op YouTube zou moeten toepassen.

  1. Brandmerk uw webadres.
    Plaats onderin steeds uw webadres in beeld, zodat het eigenlijk geen enkele kijker kan ontgaan.
  2. Begin met uw url.
    Als u traffic wilt kun u uw webadres niet vaak genoeg laten zien. Het is marketing en service ineen. Het is immers ook de plek waar u meer informatie geeft over uw bedrijf en producten.
  3. Gebruik een aftiteling.
    Sluit elk filmpje af met een slimme aftiteling. Ingrediënten daarvoor zijn uw bedrijfsnaam, uw merk(en), een promotionele boodschap of aanbieding en - uiteraard - het webadres.

Clicks

www.flickr.com
www.twinklemagazine.nl/blend.aspx
www.willitblend.com
www.youtube.com

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007