Twinkle | Digital Commerce

De kanaal spagaat van Footjoy

2017-05-26
400364
  • 1:16

Footjoy is marktleider op het gebied van golfschoenen. Sinds kort kan je je golfschoenen volledig customisen: Myjoys. Je kan diverse kleuren combineren en je eigen monogram erop laten zetten. In totaal zijn er meer dan 70.000 combinaties mogelijk. De site ziet er goed uit. Je kan zeer makkelijk kiezen uit de kleuren en meteen op het scherm zien welk effect het heeft.
Maar dan komt het. Wanneer je je schoen af hebt en je wilt bestellen is er .... niets! Nergens een koop knop. Na goed speurwerk zie je een zeer klein knopje dat heet 'about myjoys'. Wanneer je daarop klikt lees je:

To place an order for your MyJoys either print out or email your specification to your preferred FootJoy retailer who will in turn contact FootJoy to place your order. If you are an authorised FootJoy Retailer, call FootJoy Customer Services for details on trade pricing.


Met andere woorden, ze willen niet concurreren met hun retailers. Prima, maar naar welke retailer kan ik dan mijn order sturen? Ik kan mijn order niet eens mailen. Alleen naar een vriend, maar niet naar een selectie van de retailers waarmee ze samenwerken. Er is geen lijst beschikbaar op hun site. Wanneer je opmerkingen hierover maakt via de feedback button krijg je geen antwoord. Ik ben benieuwd hoeveel orders ze missen door deze zeer frustrerende leemte aan het einde van het bestel proces. In het vermijden van het kanaalconflict bewijzen ze zichzelf noch hun retailers een goede dienst.

Komisch is overigens dat wanneer je op internet gaat kijken, je internet retailers vindt, die een betere maatwerk functie hebben dan Footjoy zelf. Kijk bijvoorbeeld op Golflocker.com. Inclusief bestelknop.