Twinkle | Digital Commerce

Expedia groeit vooral in Europa

2017-05-26
16390
  • [nieuws]
  • 1:27

Expedia verwacht dit jaar een wereldwijde omzet van 20 miljard dollar. Topman Dara Khosrowshahi denkt vooral in Europa veel te groeien, met zo'n 20 tot 30 procent meer boekingen. Expedia blijft een pure online verkoper. Khosrowshahi ligt niet wakker van boycots van grote klassieke reisconcerns in sommige Europese landen. Lagere commissies vreest de webverkoper ook niet: 'Zolang wij veel klanten aanbrengen, zal Expedia hoe dan ook gekoesterd worden. Door vriend en vijand. We hebben overal -vaak uiteenlopende- deals. Daarmee kunnen we goed geld verdienen', aldus Khosrowshahi.

Expedia

In 1990 bedacht Richard Barton bij Microsoft hoe reizigers hun voordeel zouden kunnen doen met elektronische bronnen. De aanzet tot Expedia was gegeven. In 1996 vestigde Expedia zich online. Sindsdien is Expedia marktleider in de online-reismarkt. De website van Expedia wordt maandelijks bezocht door 50 miljoen gebruikers uit de hele wereld. De helft van het aantal pageviews is inmiddels afkomstig van buiten de Verenigde Staten. Expedia werkt volgens Khosrowshahi aan een nog geavanceerder ICT-platform en een wereldwijde databank. Zo wil het klanten beter vastleggen en persoonlijker bedienen. 'Ook wint onze internet-community Tripadvisor met user generated content ook in Europa steeds meer terrein', vertelt hij.

Samenwerking

Sinds vorige maand is het aanbod van Expedia.nl fors uitgebreid door een samenwerkingsverband met Elmar Online B.V.  Sinds een aantal jaren ontwikkelt Elmar Online samenwerkingsverbanden met bedrijven uit de reisbranche en voeren ze de labels: ElmarReizen.nl, VakantieDiscounter.nl, ReisVrij.nl en white labels: Transavia.com, Schiphol.nl, eBookers.nl, VliegWinkel.nl etc. Nu dus ook Expedia.nl (totaal inmiddels 14 reislabels).Voor Expedia.nl verzorgt ElmarReizen zowel de techniek als alle online afhandelingen.