Twinkle | Digital Commerce

Transavia maakt 'schijnwinst'

2017-05-26
851569
  • [nieuws]
  • 1:60

Vliegtuig2De Volkskrant schrijft vandaag dat Transavia.com nog geen drie euro per passagier verdient en dat die marge door de groeiende concurrentie alleen maar slinkt.

Het afgelopen boekjaar liep het bedrijfsresultaat op van 18,1 miljoen in 2005 naar 28 miljoen. Maar de winst is schijn. Het kwam vooral door een andere manier van boekhouden. 'Het is geen echt geld', zegt Transavia-directeur Onno van de Brink. Als er niets gebeurt, gaat de prijsvechter, die al 29 jaar onafgebroken winst maakt, rode cijfers schrijven. 'Het dertigste jaar halen we ook nog wel, maar daarna is het ongewis', zegt Van de Brink. 'Dus moeten we iets anders doen.'

Het naar eigen zeggen 'jonge, dynamische en een beetje stoute' bedrijf wil klanten een reiswebsite bieden waarbij ze ook bij andere luchtvaartmaatschappijen kunnen boeken, maar het vliegbedrijf wil vooral groeien, nieuwe markten opzoeken.

Nederland is te klein voor Transavia. Ja, als er een markt zou zijn die te verdedigen was, dan zou het bedrijf misschien wel willen overwegen een nichespeler (met een hoog rendement, dat wel) te blijven. Maar de thuismarkt erodeert en dus moet je groeien om te overleven, meent de Transavia-topman.

Een jaar geleden nog vertelde Transavia.com tegen over Twinkle dat de stap van vliegtuigmaatschappij naar retailer de slinkende marges op een vliegtuigstoel zou opvangen. Maar de de uitlatingen van Van de Brink tegenover De Volkskrant laten aan duidelijkheid weinig te wensen over: vliegen is het woord. 'Misschien kunnen we vliegtuigen in Spanje neerzetten, of in Griekenland en ze naar het noorden laten vliegen.Ook zouden we Russen naar Turkije kunnen vervoeren. Maar of dat gaat gebeuren, hangt af van het bestaan van een markt.'

Als Transavia die heeft gevonden, gaat het bedrijf bekijken of het de vluchten zelf kan uitvoeren of dat een partner in de arm moet worden genomen.

Een eventuele overname wordt ook niet uitgesloten. Dat laatste kan op eigen kracht, want de oorlogskas is redelijk gevuld. Het nieuwe Transavia France, waar de KLM-dochter voor 40 procent en tien miljoen euro in zit, is een lichtend voorbeeld. Het is het eerste voorbeeld van groei buiten Nederland, zegt Van de Brink.