Twinkle | Digital Commerce

95 procent actieve internetgebruikers oriënteert online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:07

Het aantal mensen dat eerst het internet raadpleegt voordat het iets koopt, groeide van 8,8 miljoen in 2005 tot 9,6 miljoen vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). De belangenorganisatie van winkeliers stelt vast dat internet de detailhandel zowel kansen biedt als bedreigingen.    

Van de 10,3 miljoen actieve internetters gebruikt 95 procent het web als oriëntatiekanaal bij het kopen in winkels. De RND noemt het bedreigend dat naast een toename van het aantal mensen dat zich online oriënteert, ook het aantal mensen dat online koopt toeneemt. Het afgelopen halfjaar nam dit toe van 4,4 miljoen naar 5,1 miljoen. Gemiddeld geeft de internetshopper 295 euro uit.

Maar de RND noemt ook positieve verwachtingen voor de detailhandel. Vorig jaar nam de omzet in de branche toe met 5,4 procent. Het herstel van de detailhandel volgt op drie jaar van krimpende omzetten. De omzet van de Nederlandse detailhandel was vorig jaar 76 miljard euro.

De RND heeft het jaarverslag 2006 donderdag overhandigd aan minister van Financiën Wouter Bos (PvdA).

Bron: Novum via nu.nl