Twinkle | Digital Commerce

Zijn catalogi te duur?

2017-05-26
  • 1:22

Ik heb een zogenaamde 'postorder-achtergrond' en weet wat je met de inzet van papieren catalogi kunt bereiken. Wat ik niet goed begrijp is dat veruit de meeste online winkeliers hun geldmiddelen en capaciteiten bijna volledig inzetten op de verkoop via de webshop, door middel van online marketing. 

Is het niet bekend dat bedrijven met een verleden als 'goede oude postorderaar' nog steeds het overgrote gedeelte van hun reclame-investering in print stoppen? Bij alle verschuivingen die wij zien richting internet blijft op korte termijn de steun van print hard nodig en biedt het online winkeliers een fantastisch groeiperspectief. Op één been loop je toch ook minder hard dan op twee?

Het is een illusie te denken dat je communicatie- en verkoopkanalen kunt overslaan als je de markt daadwerkelijk wilt veroveren. Waarom wordt het dan nog zo weinig gedaan? Zijn de (instap-)kosten van catalogi te hoog voor het overgrote gedeelte van de webwinkeliers? Is de kennis niet in huis om het te doen? Of is het gewoon de opportuniteit dat men beter die dingen doet waarvan men denkt meer van af te weten? Is hier onderzoek naar? Ik zou wel graag willen weten waarom de branche dat niet oppakt. Of wordt het wel steeds meer gedaan?

In deze context nog een opmerking: wij kijken elk jaar weer met spanning wie de beste webwinkel gaat worden. Prima. Maar waar blijft de award voor de beste catalogus? Vroeger was die er nog wel.  Met deze award kunnen we een ontwikkelingsperspectief met een blijkbaar ouderwets imago in een nieuw licht promoten. Misschien wordt het wel tijd om een award voor de beste combinatie van de inzet van print en webwinkel uit te reiken (over integratie van de telefoon wil ik het hier nog helemaal niet hebben). De catalogus is niet dood en zal dat nooit zijn. De tijd is rijp om onze mogelijkheden te verbreden!