Twinkle | Digital Commerce

Multichannel retailers profiteren het meest

2017-08-04
  • [nieuws]
  • 1:27

Dit jaar shoppen 139 miljoen Amerikanen online, 78,8 procent van alle internetgebruikers van 14 jaar of ouder. In 2011 is dit percentage 80 procent, zo blijkt uit dit overzicht van eMarketer.

Dat betekent dat de groei in het aantal online shoppers afneemt. eMarketer meldt een jaarlijkse groei van ongeveer 3 procent. Tussen 2003 en 2005 was dit groeipercentage 8 procent. Een probleem voor pure webwinkeliers, en een uitdaging voor multichannel retailers, stelt eMarketer. 'De impact van internet op retailverkopen is nog beperkt tot wat mensen online kopen', zegt Jeffrey Grau, analist bij eMarketer en auteur van het onderzoek US Retail E-Commerce: Entering the Multi-Channel Era. 'Meer dan ooit gebruiken consumenten het web als een productoriëntatie-tool, ongeacht of ze vervolgens ook online tot aankoop over gaan, of dat ze dat in een winkel doen.' Volgens e-commerce analisten is de invloed van internet op aankopen in een winkel groter dan op online verkopen. Ze gaan er vanuit dat dit gat alleen maar groter wordt, omdat door internet beïnvloede aankopen harder groeien, dan de online verkopen.

'Multichannel retailers die op een effectieve manier hun winkels en website weten in te zetten, zullen het meest profiteren van het online oriënteren, offline kopen', zegt Grau. Eerder bleek uit onderzoek van the e-tailing group, samen met J.C. Williams Groupen Start Sampling dat consumenten offline het meest (36 procent)  via catalogi naar het online kanaal worden geleid. Maar het meest voorkomende crosschannel winkelen start bij het browsen op een website, en dan in de winkel aankopen (37 procent).

'Grote multichannel retailers, zoals Wal-Mart, Target en Best Buy leggen het in klanttevredenheidsonderzoeken nog altijd af tegen Amazon, Netflix en L.L. Bean, maar dit gat wordt steeds kleiner', aldus Grau.