Twinkle | Digital Commerce

België reikt Awards uit

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:57

Gisteren reikten onze zuiderburen voor de tweede keer hun Awards uit, de BeCommerce Awards. De opkomst was dit jaar beduidend hoger dan vorig jaar. 250 geïnteresseerden wisten de weg naar Brussel te vinden, 100 meer dan in 2006. Dertien webwinkels vielen in de prijzen. DelhaizeWineWorld.be ging er met de gouden BeCommerce Award vandoor. Cottonhouse.be werd bekroond met de prijs voor de beste starter.

B2C-prijzen

Consumenten konden online hun favoriete webwinkel kiezen. Tussen 1 en 11 februari 2007 konden ze in vijf categorieën stemmen.  De verhuur- en verkoopsite van videogames Gameloop.be won in de categorie ICT & consumer electronics.In de categorie ‘boeken en multimedia’ kiest de consument Fnac.be als winnaar. De verkoop- en veilingsite Ebay.be wint de BeCommerce Award in de categorie ‘geschenken, lifestyle en mode’, terwijl Neckermann.be als winnaar uit de bus komt in de categorie ‘reizen’. Dexia werd door de consumenten verkozen in de categorie ‘financiële diensten’.

B2B-awards niet uitgereikt

De jury besliste om geen award toe te kennen in de categorie b2b. Volgens de jury 'omdat de inzendingen niet overeenstemmen met wat er in de Belgische markt aanwezig is'.  Er waren te weinig inzendingen, waardoor de juryleden niet konden kiezen. Het aanbod was te onevenwichtig.

Starters

Over de kwaliteit bij de inzendingen in de starterscategorie was de jury meer te spreken. Maar liefst vier onlangs gestarte webwinkels werden bekroond. Brico.be en Di-Bag wonnen een bronzen BeCommerce Starter Award, de online WK-kledingwinkel Bikkembergsfootball.com kaapte de zilveren BeCommerce Starter Award weg. 'De "goed gevoel"-uitstraling die als een rode draad doorheen de gloednieuwe webwinkel Cottonhouse.be loopt', bekroonde de Jury met de gouden BeCommerce Starter Award.

Een Special BeCommerce Award ging naar de webwinkel die de Vlaamse kunst internationaal aan de man brengt. Daarmee benadrukt de jury zijn geloof in een Europese toekomst voor Lukasweb.be.

Stimuleren e-commerce

Met de awards wil het BDMV de verdere ontwikkeling van de Belgische e-commerce sector te stimuleren. België heeft een achterstand in te halen ten opzichte van zijn buurlanden als het om het kopen op afstand gaat. Amper 20 procent van de Belgische surfers koopt regelmatig producten en diensten via het net. Bij de Fransen is dit 60 procent  en 80 procent van de Nederlandse surfers koopt weleens online.

Eerste keurmerken uitgedeeld

Het consumentenvertrouwen in webwinkels zou hierbij een belangrijke rol spelen. Daarom heeft ook België sinds kort een keurmerk, het gecertificeerde BeCommerce Label. Tijdens de awardshow werden de eerste certificaten officieel uitgereikt aan 3Suisses.be, Azur.be, Komplett.be, LaRedoute.be, Mediadis.com, Neckermann.com, Proxis.be, Unigro.be en Unikadoo.be.