Platform Detailhandel Nederland en Koninklijk Horeca Nederland vinden dat ondernemers de kosten van creditcardbetalingen moeten doorberekenen aan de consument die met creditcard betaalt.
Kosten doorberekend
‘Wij vinden het verstandig als ondernemingen de kosten van betalingen transparant maken’, reageert Henk Kok, bestuurslid van Platform Detailhandel Nederland desgevraagd. ‘De kosten voor betalingsverkeer worden doorberekend in de prijs van een product. Iedereen betaalt hier dus, indirect, aan mee.’
Efficiënt
Daarom streven de organisaties naar maatschappelijk efficiënt betalingsverkeer. ‘Ondernemer en consument zijn zich onvoldoende bewust van de kosten. Een creditcardbetaling is 50 keer zo duur als een pin-betaling. Daarnaast is het vreemd dat voor het afhandelen van de betaling een percentage van de omzet wordt gevraagd. Het is immers niet meer dan een technische handeling’, aldus Kok. ‘Bij webwinkeliers zie je die ontwikkeling ook. Zij streven ook naar een zo efficiënt mogelijk betalingsproces, bijvoorbeeld met de komst van iDeal. De keuze is aan de ondernemer en de consument.’
Andere branches
Volgens Kok is het in andere branches al gebruikelijk dat de kosten voor het gebruik van de creditcard worden doorberekend: ‘Bij vliegtickets bijvoorbeeld. Het voorkomt dat alle kosten door iedereen betaald worden.’ Kok benadrukt dat hij het zowel consument als winkelier niet dwingend wil opleggen.
‘Ondernemers moeten het wel vooraf duidelijk maken, de zogenaamde koopconditie. Net zoals de opmerking dat in de winkel niet meer briefjes van 500 euro betaald kan worden. Dat is een wettelijk betaalmiddel, maar als het van te voren aangegeven wordt, mag de ondernemer het weigeren.’
Wat ik nou jammer vindt is dat een wehkamp nog geen gebruik maakt van de nieuwste technieken als AJAX...er is toch niets makkelijker dan een prodcut vastpakken met je muis en naar een winkelmandje slepen?
Iets wat ze overigens bij de betaalmethode dan weer wel toepassen! ?
Het kklopt dat ik als consument geen vertrouwen meer heb in de "snelle verkoper". Heel vaak tref ik zeer ondeskundige verkopers, dan haak ik zoals zovelen af. Bedrijven waarbij de verkopers deskundig zijn én een goed advies geven, daar kom je als consument graag terug. Internet is de toekomst. Je kunt er werkelijk alle informatie terugvinden, op je gemak in je eigen tempo vergelijken en beslissen. Daar kan geen winkel tegenop.