Twinkle | Digital Commerce

Life: Jeanniey Mullen

2017-05-26
  • 2:55

'Een lachende wereldverbeteraar'

Ze was begin september in Nederland, waar de Amerikaanse e-mailexpert tijdens de Nationale E-mailmarketing Conferentie 2006 een presentatie hield over e-mailmarketing in de VS. Een interview - natuurlijk via e-mail - met Jeanniey Mullen, partner van OgilvyOne Worldwide en medeoprichter van de internationale Email Experience Council. 'Ik kan uren vertellen over het belang van e-mailmarketing. Maar ik zal het kort houden: e-mail is zonder enige twijfel de belangrijkste applicatie op het web.'

Tekst: Erwin van der Bij

Internet

'Internet heeft de manier veranderd waarop we leven, werken en spelen. Voor die tijd waren we afhankelijk van bedrijven die onze schema's bepaalden. Neem de bank, waar we voor een bepaald tijdstip langs moesten om iets gedaan te krijgen. Nu kunnen we internetbankieren en ­winkelen wanneer we maar willen.'

Inspiratie

'Er zijn zo ontzettend veel ongelofelijke web­sites, dat het moeilijk te zeggen is welke mij het meest inspireert. Maar ik ben wel onder de indruk van de sites die bloggers vandaag de dag creëren. En dan bedoel ik de bloggers die in hun vrije tijd hun passie voor iets delen.'

Webdrijfveren

'Ik koop op internet om twee redenen: tijd en snelheid. Een voorbeeld: ik vergeet een verjaardag en moet op het allerlaatste moment nog een cadeau scoren. Dan probeer ik meestal een item te vinden dat "hard to get" is. Fantastisch om dan toch nog te kunnen laten zien hoe ­speciaal een bepaalde persoon voor je is.'

Eerste aankoop

'Het eerste product dat ik ooit via internet kocht, was waarschijnlijk een bloemetje voor een familielid. Nu kan ik me niet meer voorstellen om een dergelijk cadeau níet via het web te kopen.'

Van alles en meer

'Internet is gewoon standaard geworden in mijn leven. Ik koop van alles en nog wat online, uiteenlopend van babyartikelen tot evenemententickets. Had ik meer tijd, dan zou ik ook meer op eBay zitten. Omdat ik daar weinig op kom, ben ik er niet zo'n fan van als vele anderen. Wat betreft kleding en elektronica koop ik nog wel steeds in fysieke winkels, waarbij ik internet dan gebruik om prijzen en dergelijke te vergelijken. Op het web betaal ik altijd met American Express. Ik maak me niet zo druk over fraude.'

Webontwikkeling

'Wat mij opvalt is de opkomst van de community op internet. Om een voorbeeld te noemen: een vriendin die 3.000 kilometer verderop woont, was op zoek naar een jurk. Ze stuurde me een url en we gingen online. Daar vonden we een kleine applicatie die ons in staat stelde elkaar snel foto's te laten zien en van commentaar te voorzien. We sloten de avond beiden af met een aantal kleding­stukken. En het voelde echt of we heel dicht bij elkaar waren. Nog niet heel veel bedrijven bieden iets dergelijks, maar ik zie het zeker als toekomstige trend.'

Onderbelicht

'Veel publiekstijdschriften lopen nog achter op online-gebied. Veel mensen zullen het niet toegeven, maar het lezen van gossip is en blijft heel erg populair; iedereen staat weleens stil bij een kiosk om te lezen hoe het Britney Spears vergaat met haar gewichtsproblemen. Ik ben benieuwd hoe dat online opgepakt wordt.'

Persoonlijke noot

'Ik denk dat veel mensen mij zullen kenmerken als een workaholic, maar eigenlijk ben ik dat niet. Ik ben gewoon heel erg gepassioneerd en gedreven en straal dat uit. Ik ben getrouwd en heb twee mooie dochters, een hond en een kikker. Mijn levensovertuiging is dat we na moeten streven om betere mensen te worden zodat we in een fantastische wereld kunnen leven met de mensen van wie we houden.'