Twinkle | Digital Commerce

Ook Cendris naar China

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:49

Na Yourzine begeeft ook Cendris  zich nu op de Chinese markt. De dataspecialist introduceert in samenwerking met TNT Direct Marketing Service het postcodesegmentatiesysteem Streetlife in het land. In eerste instantie richt de organisatie zich op de stad Shanghai, waar 17 miljoen mensen wonen. Als dit een succes blijkt zullen ook andere steden volgen.

De komst van StreetlifeCN op de Chinese markt betekent volgens Cendris een primeur, omdat men een dergelijk systeem –in deze vorm- nog niet kent.

Interessante markt

Volgens Cendris is China een interessante markt. ‘We hebben eerst zelf onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om ons op de Chinese markt te begeven’, vertelt Laurens Ruster van Cendris. ‘Toen bleek dat met name een DM- product succesvol zal zijn. De Chinezen geven namelijk aan weinig informatie per post te ontvangen, terwijl ze daar wel behoefte aan hebben.’

Na het onderzoek in juni en juli vorig jaar is besloten dat de introductie van het postcodesegmentatiesysteem mogelijk was. ‘Het moederbedrijf TNT is operationeel vanuit Shanghai, maar werkt met de kennis en expertise die vanuit Cendris aanwezig is’, meent Ruster.

StreetlifeCN

De kern van StreetlifeCN bestaat uit data op postcodeniveau waaraan klantdata kan worden gekoppeld. In totaal gaat het om 10-tallen socio-demografische en lifestyle-kenmerken van Chinese huishoudens waarop bedrijven hun doelgroepen kunnen segmenteren. Zo kunnen specifieke kenmerken zoals bijvoorbeeld gezinsinkomen, interesses, woonsituatie en huishoudgrootte van ieder gebied in Shanghai in kaart worden gebracht.

Segmentatie

Met het segmentatiesysteem kunnen Chinese maar ook Nederlandse bedrijven die opereren op de Chinese markt veel directer hun doelgroepen benaderen. De distributie van bijvoorbeeld marketinguitingen kan op die manier veel selectiever dan voorheen waardoor er minder sprake is van ‘waste’. In China gevestigde bedrijven als Carrefour, Ikea en Kentucky Fried Chicken hebben al interesse getoond in deze vorm van selectieve distributie.  ´Vanwege de vele enthousiaste reacties uit de markt hebben we er alle vertrouwen in dat het segmentatiesysteem veel gebruikers zal gaan kennen. Het is immers een primeur op de Chinese markt, een dergelijk systeem kent men daar in deze vorm niet. Cendris zal wel betrokken blijven bij het proces en indien gewenst bijvoorbeeld gebruikstrainingen verzorgen en tegemoet komen aan aanvullende wensen´, aldus Ruster.