Twinkle | Digital Commerce

Verschil in marketingtactieken Europa en VS

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:26

In Amerika en Canada proberen marketeers door offline adverteren en direct marketing e-mailadressen te vergaren. In Europa blijkt de tactiek vooral te draaien om online marketing en search, dat stellen de onderzoekers van Silverpop in hun onderzoek, ‘2006 List Growth Survey’.

Privacywet

Volgens hen is de belangrijkste reden voor het verschil in marketingtactieken vooral te verklaren door verschillen in wetgeving. Sinds de privacywet in 2003 in Europa aangenomen is, moeten marketeers eerst toestemming hebben voordat zij e-mail versturen. Volgens Silverpop  hadden deze regels geen effect op spam, maar wel op de manier waarop bedrijven die volgens de wet willen handelen hun campagnes voeren.

‘Het toevoegen van adressen aan een database blijft lastig, vooral in Europa, met strenge regels voor mailing’, meent Elaine O’Gorman, vice president strategy bij Silverpop.

Via beurzen

In zowel de VS en Canada als Europa proberen organisaties wel adressen te verkrijgen via beurzen. Dit blijkt een succesvolle manier om e-maillijsten te creëren. In de VS en Canada staan online marketing en search op respectievelijk de derde en vierde plaats, terwijl Europese marketeers adressen proberen te vergaren in winkels en andere verkooppunten, en door middel van viral marketing.

Registratie formulier

‘Online marketing/ search is voor alle marketeers een belangrijke manier om e-mailadressen te verkrijgen . Maar om echt succesvol te zijn, moet de website veel opt-in request bevatten. Omdat zoekmachines vaak de homepage passeren, kun je het beste een registratieformulier op alle pagina’s van je site hebben’, meent O’Gorman.

Hoewel Europese marketeers aangeven search als top strategie voor het verkrijgen van e-mailadressen te hebben, blijkt dat maar 28 procent een registratie verzoek op elke webpagina heeft.

Bron: Direct Newsline